Julmarknadsresa till Kobergs Slott

SPF Seniorerna Sagsjön har besökt julmarknaden på Kobergs slott. Det var 42 medlemmar som fick uppleva en kvalitativ mässa med äkta hantverksprodukter i slottets stallbyggnader. Koberg ser ut som ett riktigt sagoslott beläget vid Vanderydsvattnet i Lagmansered inte långt från Trollhättan. Inom området finns ett vagns- och seldonsmuseum. Det blev många inköp av slöjdsaker och mat. Hos en del av oss blev också kaffesuget tillfredsställt under marknadsbesöket. Färden gick efter några timmar vidare till Vargön och besök på Hunneberg. Berget är tillsammans med närliggande Halleberg ett platåberg alldeles invid Vänerns strand.
På Hunneberg förekommer de årliga kungajakterna. Dessa finns beskrivna i Älgens Berg, som är ett museum om kungajakterna, skogens konung älgen och andra vilda djur på berget. En mycket kunnig guide berättade bl a att det finns ett 100-tal älgar på berget varav numera ca 7 skjuts av under årsjakten, som endast kungen och hans jaktlag får delta i. Museet håller hög kvalité och är väl värt besök.
Intill museet ligger restaurang Spiskupan där vi intog dagens lunch, vilket var välbehövligt efter julmarknadsbesöket och inför museibesök. Som vanligt var stämningen på topp. Reseledare och busschaufför från Rolfs buss bidrog till att alla var nöjda med sin dag vid återkomsten till Kållered och Lindome. Många julklappar och tidig julkorv fanns med i bagaget. Barbro Niklasson fick välförtjänst tack för sitt idoga arbete med att arrangera resor för föreningens medlemmar.

Staffan Holmgren

Till bildgalleriet för flera bilder