Wapnö julmarknad

Ja, då var det dags igen! Förutvarande år har vi i SPF Sagsjön besökt julmarknaderna på Koberg och i Eksjö .Denna gång ställdes kosan till Wapnö i Halland. Ett antal medlemmar kunde äntra en , något sen, buss där vi välkomnades av reseledaren Birgitta och chauffören Ove som efter glada tillrop hittade gamla riksvägen till Lindome, där ett 15-tal medlemmar anslöt. Under vägen till Björkäng, där fika väntade , fick vi en återblick av Rolfs Flyg och Buss stapplande start till dagens världsomfattande reseföretag. Efter en närande fika for vi så vidare mot Wapnö, och där väntade julmarknaden som var förlagd till Wapnös olika byggnader - men även utomhus i iskall blåst. Marknaden som sådan upplevdes som tämligen omfattande, men vårt världsvana resesällskap hade sett bättre - men även sämre. Wapnö har fler kor och kalvar än Carmencitas friare i Taubes visa, och boskapen kunde beses tillsammans med en mjölkkarusell för 50 kritter.
Efter tre timmar kunde vi, lätt frostnupna, borda bussen för en kort resa till Kvibille Gästgivargård där julbord serverades. Krögare Anders välkomnade med sång, där vi själva bidrog , och snapsar. Sången var gratis men inte snapsarna. Julbordet kan bäst beskrivas med det svenska ordet "lagom", inte överdådigt, men välsmakande. Sedan fanns möjlighet till inköp av ost, vad annars, vi var ju i Kvibille.
Sedan var det dags att ta sig hem. Ove körde med bravur, och vi kunde konstatera att vi upplevt ännu en lyckad resa med SPF Sagsjön.

Bengt Jinfäldt

Klicka här för fler bilder!