Berättelse och bildvisning om utvandringen till Amerika

• Föredragshållare Bengt Herrman

Årets första medlemsmöte hade vi i Johanneskyrkan i Lindome den 12 januari. Vi var ett 60-tal medlemmar som kommit för att träffas och lyssna på berättelse om utvandringen till Amerika. Ordföranden inledde med att hälsa alla välkomna och önska god fortsättning på 2023. Därefter informerades om kommande händelser i vårens program. Från aktivitetsgruppen informerade reseansvarig om resor i vår. Allt finns att läsa om på vår hemsida. Boulen har startat och promenaderna börjar nästa vecka. Ordförande efterlyste också fler personer villiga att ingå i styrelsen och till festkommittén.*

När kaffet och smörgåsarna var uppätna var det dags för vår gästföreläsare Bengt Herrman att hälsas välkommen. Bengt Herrman berättade om den stora utvandringen till Amerika under 1800- och början av 1900-talet. De flesta som gav sig av påbörjade sin resa i Göteborg. Det var 25% av Sveriges befolkning som utvandrade under den här tiden. Främsta anledningen till utvandringen var att det fanns mer odlingsbar mark där över. Bengt Herrman hade samlat vykort från resenärer sända till Sverige och utgick från dem i sitt berättande samt visade dem även i bildvisning. Resan till Amerika gick med båt från Göteborg till Hull i England. Därifrån åkte man tåg till Liverpool, senare Southampton, samt därifrån med båt vidare till New York. Många reste sedan vidare till Minnesota, Kalifornien och andra stater. En mycket intressant och trevlig berättelse av Bengt Herrman, som fick mottaga applåder och blommor.

Avslutningsvis var det som vanligt lottdragning. Nästa medlemsmöte är det Årsmöte i Ekenkyrkan, Kållered, den 9 februari. Det blir också musikquiz med Niklas Carlsson.

Maj-Britt Fröberg