Föreläsning om bin och biodling

Torsdag 27 oktober var vi 28 medlemmar som kom till Ekenkyrkan för att ta del av en föreläsning om bin och biodling. Börje Blomster, aktiv i Mölndals biodlarförening, började med att berätta lite historia om bin. Biodling är en mycket gammal tradition. Grottmålningar har hittats gjorda för 15 000 år sedan med bikupor hängande i träd och människor som klättrar upp för att ta vara på honungen.

Börje Blomster berättade om sin förfader som var ”bikung” i Småland i början av 1900-talet. Börje och hans släkt har alltså en lång historia och tradition inom biodling. Han har också gjort många resor till länder i Afrika där biodling skedde på många olika sätt. I Sverige var biodling stort under första hälften av 1900-talet då det fanns bikupor på varje gård och torp på landsbygden. Idag har biodling ökat stort efter att haft en nedgång. I en bikupa finns idag arbetsbin, en drottning och hanbin. Börje Blomsters berättelse om bin och bisamhällen samt biodlingens glädje och arbete var mycket intressant och lärorik. Det var en trevlig föreläsning.

Tack också till Falkbrings i köket som ordnade gott kaffe och nybakade bullar.

Nästa medlemsmöte blir 10 november kl. 12.00 i Ekenkyrkan då vi får besök av Tomas Tengby känd från radion.

Maj-Britt Fröberg