Guidad promenad i Kungsbacka

I höst har vi försökt att ordna aktiviteter utomhus. Några medlemsmöten har vi inte haft p.g.a. pandemin. Men det spelas boule varje onsdag i Lindome och vi har gjort promenader på torsdagar. Promenaderna har gått på stigar och vägar i Kållered, Lindome och Mölndal.
Torsdag 22 oktober samlades 21 medlemmar framför Livets träd på torget i Kungsbacka. Ingvar Alnström, vår guide, visade oss runt i Kungsbacka centrum. Vi fick en mycket bra och lärorik historiebeskrivning om Kungsbacka. Allt från det Halland var danskt till det blev svenskt. Hur det var när staden brann ned och hur den byggdes upp. Alla gamla som nya byggnader och dess historia gör att det är med ett annat intresse man ser sig omkring i Kungsbacka. Något de flesta inte kände till var att Kungsbacka hade haft ett stort rederi. Ja det var mycket vi fick under ett par timmars guidning.
Promenaderna fortsätter vi med och meddelar veckovis via mail och på hemsidan plats och tid.

Text och bild: Maj-Britt Fröberg