Besök i Chalmerska huset

Vi var ett 20-tal medlemmar som en torsdag i november besökte Chalmerska huset. Intendent Daniel Rydståle tog emot oss och vi fick följa honom ner i bankvalvet. Där fick vi en mycket trevlig och upplysande information om historien kring huset. Från början på denna adress låg ett trähus som brann ner i den stora branden i december 1802. Vid denna tid bodde direktören vid Svenska Ostindiska kompaniet William Chalmers där. Han hade ägt huset sedan 1795. Efter branden lät W. Chalmers stadsarkitekten Carlberg få uppdraget att rita ett nytt hus som uppfördes i sten. W. Chalmers hade då också köpt till ytterligare tomter i anslutning till fastigheten. Huset utformades med två kringbyggda gårdar. Bottenvåningen innehöll kontor, kök och ett tiotal rum. En trappa upp låg paradvåningen med salong och ett stort antal rum. Två trappor upp fanns enklare bostadsrum. 1811 avled W. Chalmers, som inte hade några bröstarvingar varför huset övergick till hans två bröder. Men redan 1813 såldes det på auktion. Efter detta har ett stort antal personer ägt huset bl.a. David Carnegie d.y., och Oscar Ekman. Ekman startade Skandinaviska Kreditaktiebolaget 1864 och hade sin verksamhet i husets bottenvåning. Fram till 2006 ägde SEB huset och donerade det till Chalmers tekniska högskola. Huset hade då genomgått restaureringar av paradrummen.

Efter denna utförliga presentation av ägare och hyresgäster i huset fick vi gå runt i paradvåningen. I matsalen och i flera andra rum kände vi igen mycket av möblemanget då Göteborgsstolen från Lindome snickeriet var väl representerad. En del övriga möbler var kopierade från Gunnebo slott. Även övrig inredning hade kopierats från Gunnebo. Idag används huset till representation och konferenser samt visning för allmänheten.

Avslutningsvis ett stort tack till Daniel Rydståle för visningen.

Maj-Britt Fröberg

Se fler bilder här!