Jonsereds Fabriker - Ett komplett samhälle

Den 25:e april var 43 medlemmar på en trevlig utflykt till Jonsereds Hembygdsförening. Våra guider Kenneth och Gunnar berättade under vandringen i samhället om vilken betydelse Jonsereds Fabriker har haft för dess utveckling.
Fabriken grundades ca 1830 av herrar Gibson och Keiller, som under några decennier byggde upp ett otroligt välordnat fabrikssamhälle. Där fanns både fabriker, bostäder, affärer, kyrka, skola, sjukvård, barnomsorg och ålderdomshem m.m.
- alltså sörjde bolaget för sina anställda och deras familjer från vaggan till graven.
Kyrkan invigdes 1860 och byggdes inte av församlingen, som brukligt är, utan av bolaget men donerades till församlingen exakt 100 år senare. Präst, polis, lärare, läkare för att nämna några avlönades av bolaget, som under sin storhetstid hade 1200 anställda.
En rolig episod inträffade i början av 1880-talet, då några anställda ville ta ut pengar från sin sparkassa i bolaget för att emigrera till Amerika, där man kunde få gratis jord att odla. Svaret blev, att de kunde få det i Jonsered också. Och så kom odlingslotterna med sina små stugor till och denna koloni kallas ännu i dag Amerika. Numera är den delad av motorvägen och kallas därför Syd- resp. Nordamerika.
Ett besök i Kyrkan och i Franciskusgården, som är ett Kristi Förklarings Kapell, där några Franciskaner-bröder lever ett öppet klosterliv och hjälper utsatta människor, hann vi också med.
En otroligt intressant studiedag avslutades i Hembygdsföreningen, där vi blev trakterade med kaffe och fralla.
Ett stort tack till Roland Svärdegård, som ordnat denna utflykt.

Sven Larsson