Årsmöte och föreläsning om trygghet och otrygghet samt risker för äldre

• Avgående ordförande Bengt lämnar över klubban till nye ordförande Peter

Torsdagen den 14 oktober var vi ett 50-tal medlemmar som samlades i Johanneskyrkan, Lindome, för att hålla ett försenat årsmöte. Förhandlingarna startade med att ordförande Bengt Jinfäldt höll parentation över bortgångna medlemmar under 2020/21. Därefter vidtog sedvanligt val av styrelse mm. Till ny ordförande valdes Peter Jansson. Övriga i styrelsen omvaldes eller kvarstår till nästa årsmöte. Mötets ordförande, Staffan Holmgren, vice ordförande, tackade avgående ordförande Bengt Jinfäldt för alla år han verkat i styrelsen som ordförande. Även ytterligare avgående medlemmar som avgick från olika uppdrag i föreningen avtackades med blommor.

Sedan var det dags för landgång och kaffe innan vi kunde hälsa Thomas Pettersson, polis, välkommen. Thomas utgick från tema ”Är vi rädda för rätt saker”. En bra och trevlig föreläsning om faror och våra rädslor i vardagen. Den gjorde oss uppmärksamma på att faror som vi äldre råkar ut för är mest det som finns i hemmet, såsom trösklar, trasmattor och att kliva upp på stolar. Thomas beskrev med bilder och statistik var farorna uti samhället finns.

Avslutning som brukligt med lotteridragning och vinstutdelning. Nästa gång ses vi på medlemsmöte i Ekenkyrkan, Kållered, den 11 november eller vid våra andra aktiviteter såsom boulen, promenader och studiebesök.

Maj-Britt Fröberg