Eva Eriksson omvald som förbundsordförande för SPF Seniorerna

På SPF Seniorernas kongress den 14 juni har Eva Eriksson omvalts som förbundsordförande för SPF Seniorerna. Flera nya ledamöter och en ny vice ordförande har valts in i styrelsen.

• – Både dagens och framtidens äldre men också samhället i stort vinner på att vi finns och har en livskraftig verksamhet, säger Eva Eriksson.

Eva Eriksson är återvald fram till nästa kongress som äger rum 2025.

– Med stolthet, kraft och beslutsamhet ska jag fortsätta leda SPF Seniorerna. Vi som seniororganisation behövs mer än någonsin. Utan vårt arbete kommer kampen för högre pensioner, en värdig äldreomsorg och fler seniorbostäder att avstanna. I våra föreningar arbetar vi med gemenskap, folkhälsa och aktiviteter. Både dagens och framtidens äldre men också samhället i stort vinner på att vi finns och har en livskraftig verksamhet, säger Eva Eriksson.

– Oavsett ålder ska människor kunna leva livet fritt. Men ålderismen i det svenska samhället är en plåga som cementerar fördomar och hindrar nödvändiga förändringar. Så länge vi seniorer talas om och inte till, eller klappas på huvudet, blir det svårt att på riktigt uppnå förändringar som en äldreomsorg utifrån äldres behov och önskningar, en jämlik vård eller goda pensioner oavsett ålder. Därför är det avgörande att vi synliggör och motverkar ålderismen i det svenska samhället, betonar Eva Eriksson.

SPF Seniorernas nya styrelse

Förbundsordförande: Eva Eriksson Skaraborg, omval
1:a vice ordförande: Solveig Zander Uppsala Län, nyval
2:e vice ordförande Nils Ingmar Thorell Blekinge, omval
Ledamöter:
Ingrid Magnusson Skåne, nyval
Åke Persson Halland, omval
Ann-Christine Baar Bohuslän, omval
Kjell Hansson N. Älvsborg, omval
Lena Gustafsson Göteborg, nyval/omval
Ann Hedberg Balkå Stockholm, omval
Monica Ulfhielm Stockholm, omval
Lars Åke Carlsson Dalarna, omval
Martin Rolén Jämtl/Härjedalen, nyval
Ingemar Sandström Västerbotten, nyval
(Anm: Lena Gustafsson tidigare 1.a vice ordförande)

Revisorer:
Harald Nordlund Uppsala Län, nyval
Gert Walméus Skåne, nyval
Ersättare:
Mats Rensfeldt Norrbotten, omval
Christer Ericsson Västernorrland, nyval

Klicka här för att se när Eva blir omvald

– – – – – – – –

SPF Seniorerna är en av Sveriges största ideella organisationer med omkring en kvarts miljon medlemmar över hela landet. Vi arbetar för seniorers inflytande, valfrihet och livskvalitet. Eva Eriksson har lett förbundet sedan juni 2017 och återvaldes idag som förbundsordförande för perioden 2023-2025.