Midsommarbrev från Eva Eriksson

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna, sänder varma hälsningar och önskar alla medlemmar en riktigt skön midsommar. Läs brevet nedan.

Hej vänner,

Så är vi plötsligt framme vid midsommar, kanske den främsta symbolen för vår svenska sommar. Ännu en högtid där vi får anpassa oss efter rådande rekommendationer och fira på ett säkert sätt. Men till skillnad mot tidigare är många seniorer nu fullt vaccinerade, eller har åtminstone fått sin första spruta för ett flertal veckor sedan. Det öppnar upp för möjligheter att, under kontrollerade former, träffas och umgås med vänner och familj under midsommarhelgen vilket jag vet att många med mig ser fram emot.

Vi ska dock fortsätta vara försiktiga, undvika kollektivtrafik och folksamlingar där det är möjligt och använda munskydd när trängsel inte går att undvika. Vi ska fortsätta följa folkhälsomyndighetens rekommendationer och inte utsätta oss själva och andra för onödig risk för smitta. Pandemin är inte över än, det är viktigt att komma ihåg även under sommaren.

Under det senaste året har vi hjälpt varandra genom pandemin. Vi har hållit kontakten, arrangerat telefonkedjor, stöttat när det känts tungt, hjälpt till med handling och andra ärenden. Det är jag stolt och tacksam över. Ett samtal, en promenad eller fika i parken kan betyda mycket och minskar såväl isolering som ofrivillig ensamhet. Fortsätt gärna med det även under sommaren, behovet av stöd och hjälp kan för många vara lika stort nu som när pandemin härjade som värst.

Många föreningar har redan nu lagt ut höstprogrammet på sin hemsida och jag kan se att det sjuder av planer runt om i landet. Vi är alla ivriga att komma igång med de aktiviteter, träffar, studiecirklar med mera som är själva kärnan i SPF Seniorernas gemenskap. Längtan efter att träffas igen är stor och jag uppmanar er alla att ta vara på de möjligheter som sommaren nu ger oss att ses utomhus på ett säkert sätt.

Jag ser fram emot en höst där vi så sakteliga kan återgå till en mer normal vardag där vi kan träffas och umgås i våra föreningar. Att få besöka er medlemmar i föreningar och distrikt i olika sammanhang är nog en av de saker jag saknat mest under det senaste året. Men först ska jag unna mig några lugna veckor där jag ska njuta av den härliga svenska sommaren och den fantastiska natur som vi alla har tillgång till.

Jag önskar er alla en skön midsommar.
Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna