Eva Eriksson: Håll ut, håll ihop - tillsammans klarar vi det här

Förbundsordförande Eva Eriksson önskar i ett brev alla medlemmar en, trots omständigheterna, fin Kristi Himmelfärdshelg: Fortsätt att bry er om varandra ute i föreningarna, vi tar oss igenom denna kris tillsammans.

• Eva Eriksson

Försommaren står för dörren på många håll. Söderöver blommar hägg och syren, längre upp i landet får vi ge oss till tåls lite till. Många av oss är vana vid att träffa släkt och vänner denna långhelg, Kristi Himmelsfärd. I år får vi fira den utan många av våra nära och kära. Isoleringen tär på oss alla, vi är många som vill umgås, kramas och skratta tillsammans.

Umgås kommer vi sannolikt att kunna göra i större utsträckning snart – men inte på samma villkor som för några månader sedan. I nästa vecka väntas Folkhälsomyndigheten ge nya råd för hur vi seniorer ska förhålla oss till familj och vänner, tänka kring matinköp och planera våra aktiviteter. Jag har skrivit det tidigare, vi gör rätt i att lyssna på dessa råd samtidigt som vi i vår ålder har gott om sunt förnuft för vardagliga situationer.

På SPF Seniorernas webbsida uppdaterar vi kontinuerligt informationen om
myndigheters rekommendationer, liksom våra tips och råd på aktiviteter i
Corona-tider. Där finns goda exempel för föreningar och enskilda: ringkedjor,
hjälp med matinköp, digitala besök på museum, studiecirklar och kurser på
webben och tipsrundor. Läs mer här.

Vi ser också till att fortsätta synas och höras i äldrepolitiska frågor:
om bristerna i äldreomsorgen och våra krav för riktig förändring i Dagens
Nyheter  och om pensionerna och att en köpkraftssäkring bör övervägas i dessa tider i båda landets kvällstidningar. SPF Seniorernas påverkansarbete behövs mer än någonsin - nationellt, regionalt och lokalt.

Jag vill med detta brev önska er alla medlemmar en, trots omständigheterna, fin
Kristi Himmelfärdshelg. Fortsätt att bry er om varandra ute i föreningarna, vi
tar oss igenom denna kris tillsammans. Var försiktiga och ta hand om er.

Eva Eriksson
förbundsordförande SPF Seniorerna