SPF Seniorerna i Aftonbladet om digitala samhället och äldre

Många äldre oroas av den digitala utvecklingen och de kostnader denna för med sig, det visar en medlemsundersökning från SPF Seniorerna som redovisas i Aftonbladet.

• Foto: Aftonbladet

SPF Seniorernas medlemsundersökning visar att:
- 65 procent är oroliga över att alltmer måste skötas digitalt.
- 10 procent har inte råd att hänga med. 35 procent svarar att det är tveksamt om man kommer att ha råd.

Enligt flera undersökningar bedöms kostnaden för dator, internet och smarttelefon ligga på 7 000 kronor per år för ett hushåll. – Det är lågt räknat. Men de pengarna finns inte med i dagens pension, säger Peter Sikström generalsekreterare SPF Seniorerna, som vill se att samhället och Pensionsmyndigheten i beräkningar av levnadsomkostnader också tar hänsyn till den enskildes IT-kostnader.

I artikeln uttalar sig också SPF Seniorerna-medlemmen Ulla Grandin, som berättar att många äldre, även om de är uppkopplade, inte har råd att byta dator eller telefon så ofta.

Läs hela artikeln i Aftonbladet

I tidningen Senioren kan du läsa en artikel om undersökningen, klicka här