Peter Sikström i Sveriges Radio om hemförsäkringar som inte täcker stölder i hemmet

Det senaste avsnittet av radioprogrammet Plånboken handlar om försäkringsbolaget Trygg Hansas hemförsäkring som inte täcker stölder i hemmet om en nyckel lämnats ut till t.ex. hemtjänsten. Villkoren är orimliga, menar SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström.

• – Villkoren är ganska orimliga, välj ett annat försäkringsbolag, säger Peter Sikström. Foto från Plånbokens studio.

Plånboken tar upp fallet med 92-åriga Åsa som blev bestulen på sitt smyckeskrin i hemmet. Eftersom hon lämnat nyckeln till hemtjänsten så vägrar försäkringsbolaget Trygg Hansa att ersätta henne för stölden.

Peter Sikström medverkar i programmet och riktar kritik mot Trygg Hansas villkor.
"Villkoren är ganska orimliga. Har man en hemförsäkring vill man ju ha ersättning för det man förlorar", säger Peter. Han lyfter också att övriga försäkringsbolag (förutom Trygg Hansa och Aksam) har anpassat sina villkor, och ger ersättning i fall när t.ex. hemtjänst eller vårdpersonal är inblandade.

Klicka här för att lyssna på radioinslaget