SPF Seniorerna i Expressen om de två pensionsförslagen

– Det är missvisande att kalla förslagen för pensionsreformer. Båda förslagen är kortsiktiga åtgärder som mestadels rör grundskydd och skatter, men ignorerar grundproblemen i pensionssystemet och den inkomstrelaterade allmänna pensionen säger Anna Eriksson, sakkunnig pensioner SPF Seniorerna, till Expressen.

• – Båda förslagen ignorerar grundproblemen i pensionssystemet säger Anna Eriksson, sakkunnig pensioner SPF Seniorerna.

– Alla pensionärer berörs och får en förstärkning av sin ekonomi, principerna i pensionssystemet förstörs inte med oppositionens förslag. Det är positivt, säger Anna Eriksson, sakkunnig pensioner SPF Seniorerna. Samtidigt innebär det nya förslaget också en försvagning av respektavståndet, om än något mindre än regeringsförslaget. Båda förslagen är kortsiktiga åtgärder som mestadels rör grundskydd och skatter, men ignorerar grundproblemen i pensionssystemet och den inkomstrelaterade allmänna pensionen, konstaterar Anna.

Centerpartiet ser ut att bli vågmästare när riksdagen ska rösta om förslagen. Partiledaren Annie Lööf har inte gett något klart besked om vilket håll man lutar åt.

Klicka här för att öppna Expressens artikel
(artikeln är låst för icke prenumeranter)