Envist engagemang ger resultat – Läs om SPF Seniorernas segrar 2020

Ett stort tack till alla er som kämpat för ökad livskvalitet och inflytande för landets seniorer under 2020. Känn dig stolt och läs om några av framgångarna från året som gått. Tillsammans är vi starka.

Vi ställde inte in – vi ställde om
Under året har SPF Seniorernas föreningar runt om i landet visat på stor flexibilitet och anpassat sin verksamhet efter gällande riktlinjer. Kreativiteten har varit stor och det har uppfunnits många olika typer av coronasäkra aktiviteter. Medlemmarna har tagit hand om varandra, bildat telefonkedjor och använt sig av digitala hjälpmedel.

SPF Seniorerna har varit med och "chockdigitaliserat" Sveriges seniorer
Internetstiftelsens undersökning visar att allt fler äldre svenskar har blivit digitalt delaktiga under året. Medier beskriver det som en slags "chockdigitalisering" bland äldre svenskar. Både förbundskansliet och föreningarna runt om i landet har bidragit till ökad digital kunskap och många digitala aktiviteter. Som exempel kan nämnas att förbundet för första gången höll en helt digital kongress, samt att många föreningsmöten och kurser runt om i landet har hållits digitalt.

Kritik som tog skruv
SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson gick ut i stenhård kritik mot MSB för att de i sina undersökningar kring Corona-opinionen, inte frågat personer över 80 år. Både Aftonbladet och i TV4-Nyheterna tog upp nyheten. Myndigheten backade kort därefter och meddelade att de ändrar i sina urval för undersökningar och inkluderar dem som är 80 år och äldre.

Delseger gällande pensionstillägg
Under flera år har SPF Seniorerna påpekat att det lönar sig dåligt att ha arbetat för sin pension. I mars föreslog Pensionsgruppen ett inkomstpensionstillägg. Detta är långt ifrån tillräckligt men ett erkännande på att de tagit till sig av våra argument.

Skatt på lön och pension blir likställda
Skatt på pension och lön ska vara lika, det är en rättvisefråga. Det har SPF Seniorerna påpekat i över 10 års tid. Numer vågar inget politiskt parti föreslå långtgående skattelättnader på lön utan att också beakta skatten på pensionsinkomster. De skatteförslag som lades fram under 2020 utformades just så, att både pensionärer och löntagare uppmärksammades.

Uppskovsräntan tas bort
Den så kallade uppskovsräntan för uppskjuten skatt på vinst vid bostadsförsäljning ska tas bort från 2021. SPF Seniorerna driver frågan om att underlätta flyttkedjor genom att minska de ekonomiska hindren vid flytt, så som uppskovet.

Utvidgat RUT-avdrag
SPF Seniorerna stöder en utvidgning av rutavdraget till fler tjänster och en sammanlagd höjning av taket för rut- och rotavdrag, sådana förslag lämnades av en statlig utredning under 2020 och träder i kraft 2021.

Möten med makten
Under 2020 hade SPF Seniorerna rekordmånga möten med politiker och beslutsfattare. Bland annat träffade vi statsminister Stefan Löfven tre gånger under året, haft otaliga samtal med socialminister Lena Hallengren och flera möten med Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson och hans medarbetare. Dessa möten gör skillnad, bland annat genom att beslutsfattare får närmare kännedom om våra synpunkter och krav, samt att våra frågor hamnar högre upp på dagordningen.

Bristerna inom äldreomsorgen har aldrig tidigare fått så stor uppmärksamhet
SPF Seniorerna har under många år arbetat för en värdig äldreomsorg. Aldrig tidigare har bristerna uppmärksammats och synliggjort som under pandemin. Detta har också gjort att vi fått beslutsfattare att ta del av våra krav och använda sig av våra krav för en värdig äldreomsorg i debatten. Förbundet drog bland annat igång ett upprop för äldreomsorgen för att lyfta vad som behöver göras för att komma tillrätta med bristerna. Vid årsskiftet hade drygt 26.000 personer skrivit under uppropet.

Stort engagemang på SPF Seniorernas facebooksida
SPF Seniorernas facebooksida har nu över 90.000 följare och finns med på topplistan över de facebookkonton med mest makt, räckvidd och engagemang på facebook i Sverige. Med plats 130 är SPF Seniorerna den enda seniororganisationen på Maktbarometern och en av ett fåtal ideella organisationer. Dessutom nådde kontot fler personer än någonsin tidigare. Hela 90.000 personer följer nu SPF Seniorerna facebook. Det facebookinlägg som har nått flest personer är en filmen om benämningen brukare. Inlägget har fått över 15.000 reaktioner, delats vidare 2800 gånger, och nått 364.000 personer. Nästan alla som kommenterat är rörande överens om att benämningen brukare inte ska användas om de som bor på äldreboenden eller har hemtjänst.

Rekorddeltagande på digitala kurser
Aldrig tidigare har det hållits så många digitala kurser och aldrig tidigare har deltagandet varit så stor. Förbundet inledde under hösten en satsning på att alla medlemmar ska få möjlighet att lära sig delta på digitala möten/kurser/konferenser. I december slog förbundet rekord med närmare 500 deltagare i en utbildning i det digitala verktyget Zoom.