Trygghetssamtalet

Ett dagligt samtal som ger trygghet och larmar när något inte stämmer.

Många seniorer saknar någon som dagligen ringer och frågar hur de mår. Därför finns Trygghetssamtalet. Varje dag ringer en digital assistent för en kort och trevlig pratstund, och larmar om något inte står rätt till eller om du inte svarat.

Tjänsten är utvecklad av teknologiföretaget Allai AB i samarbete med medlemmar hos SPF Seniorerna för att skapa trygghet för de som lever ensamma och deras anhöriga.  

Så här fungerar Trygghetssamtalet

Varje dag, på ett klockslag som du har bestämt, ringer AI-assistenten Lena upp dig. Lena frågar hur du har det och om det är något som oroar dig. Vid behov frågar Lena också om du vill att en anhörig eller annan kontaktperson ska kontaktas. Längre än så behöver inte samtalet vara om du själv inte vill fortsätta småprata. 

Efter samtalet görs en analys av samtalet och om något av följande inträffat kan anhöriga eller vårdgivare få ett meddelande via sms eller telefonsamtal:  

  • Samtalet har inte besvarats efter flera uppringningsförsök
  • Något i samtalet tyder på att du inte mår helt bra.

Trygghetssamtalet är en betaltjänst

Som medlem i SPF Seniorerna kan du prova tjänsten gratis i 2 veckor och därefter fortsätta för 69 kr/månad (ord. pris 79 kr).

Ett par ord från två som redan använder tjänsten

"Jag uppskattar känslan av omtanke. Nu vet jag att någon finns där om något skulle hända" 
Gunilla 81 år

"Kändes personligt och uppmuntrande. Den är en social kontakt och kan påverka välmående hela dagen."
Eva 73 år

Hitta mer information om SPF Seniorerna och föreningslivet på den övergripande sidan