Sture om vits och humor i Göteborg

Sture Hegerfors, PS-tecknare i GP och
författare, berättade om göteborgarnas roliga historier och jättedåliga vitsar.

Torsdagen den 19 oktober hälsade ordförande Bengt Jinfäldt ett drygt 70-tal medlemmar välkomna till medlemsmötet i Johanneskyrkan, Lindome.
Diverse information förmedlades;
Anmälningslistor till bl a studiebesök Medicinhistoriska Museet, Göteborg. Julmarknad Kobergs Slott och Falkenbergsrevyn cirkulerade under mötet.
Barbro Olsson påminner om vi medlemmar är intresserade av bokcirkel.

Sedan var det dags för dagens kaffestund. En mycket god smörgås serverades.

Därefter var det underhållning. Inbjuden gäst var den kände GP-tecknaren och författaren Sture Hegerfors, född i Göteborg, som redan vid 16 års ålder bestämde sig för att bli serietecknare. Sture Hegerfors berättade dråpliga historier, som när han en gång var inbjuden av Gävle kommun till Stadsbiblioteket. All publik var en vaktmästare, eftersom personalen den dagen hade stängt dörrarna tidigt. Flera år senare återkom han till Gävle, men då i sällskap med Lasse Åberg. Sture Hegerfors bildade Svenska Serieakademin med 18 ledamöter år 1965. På Galleri Karlsson i Vasastaden ställde han ut sin stora samling av serieoriginal som konst. 1991-1992 valdes Sture Hegerfors till Årets Kal. Våren 2006 hade Sture Hegerfors en utställning på Stadsbiblioteket i Göteborg, om den kände tecknaren Torvald Gahlin - Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning.
Sture berättade om Lasse Brandeby, Kent Andersson och Karl Gerhard. År 2012 utkom memoarboken "Innan bilderna bleknar".
En fin stund med en god berättare.

Efter underhållningen var det dags för dragning i lotteriet, fina vinster väntade på lotteribordet.

Mötet avslutades med ord av Bengt Jinfäldt.

Barbro Hansson