Gotland 7-10 maj 2023

Tidig och kylig morgon styrde vi kosan mot Gotland.

Tidig och kylig morgon styrde vi kosan mot Gotland. Vår chaufför, Gösta Andersson, gjorde ett stopp under vägen till Oskarshamn. Vid en liten sjö intog vi medhavd frukost och så fortsatte resan.

Färjan över till Visby gav oss en härlig båttur, inga vågor med ganska häftig blåst. Väl framkomna till vårt hotell i Visby kunde vi vila en stund före den 3-rätters middag som vi beställt. Även om efterrätten, som skulle vara rabarberpaj, blev pekannötspaj så var maten utsökt.

Efter frukost nästa morgon träffade vi vår guide, Anna Ulmstedt, en bastant dam, stor hatt och med mycket kunskap och lika mycket humor. Första stopp vid Sorby Gård, ca 2 mil från Visby. En gård med som Andreas sade hade 800 lamm. ”Ska man ha 10 kan man lika gärna ha 1000”. En gammal gård som gått i flera generationer och där vi även fick träffa Andreas fru Linda Barkemo, som kommer från våra trakter.  Här kunde vi handla, se de nya lammungarna och en fantastisk ladugård.

Nästa stopp vid Hångers källa, där Israel Kolmodin diktade den fina psalmen ” Den blomstertid nu kommer” och som våra eminenta sångare och uklulelespelare framförde. Stämningsfullt vill jag lova.

Vidare med färja till Fårö där vi fick se både Ingmar Bergmans grav, raukar och även inta en sopplunch. Egentligen är inte pannbiff så dåligt!

Kvällen, med även den 3-rättersmiddag och musikunderhållning i hotellets foaje. Härligt med musik och att ha egna spelemän med på bussen är inte fy skam.

Andra dagen på Gotland, med härliga Anna fortsatte vi till Höga Klint där Anna berättade och vi strosade runt. Vidare till Stånga Lye och Tord Karlsson. En så fin keramikaffär och här handlades för fullt. Där vid kyrkmuren intog vi lunch i form av medhavda smörgåsar och förstås gott dricka till.  Vi besökte även en gårdsbutik som sålde bl a Krusmyntagårdens goda kryddor etc.

Idag kom vi tidigt tillbaka till hotellet och middagen fick vi gå vart vi önskade. Alla gav sej av och alla var säkert mätta och belåtna efter egna upptäckter. När jag gick hem, ensam i sakta lunk, stannade en bil och frågade om jag ville åka med. Först blev jag rädd men sedan lite stolt, över att bli uppraggad. Men ack den glädje som vara beständigt. I taxin satt Ulla och Urban och bjöd på skjuts hem. Så det kan bli!

Vår sista dag på Gotland var egen tid, många fina upptäckter och kanske lite shopping. Själv fick jag se både en fantastisk hästgård, Galgbacken och Domkyrkan.

Hela resan, med sol, goa reskamrater och en fantastisk chaufför.  Vi tänker på Kerstin som bröt foten sista dagen på resan hoppas att hon snart får sin fot lagad och kan njuta av sommaren.

Sen kväll anlände vi i Ulricehamn och den natten sov nog alla gott.

Bara så att ni vet, det finns inga får på Gotland. Bara lamm och lammunga. Allt enligt goa guiden Anna.