Månadsträff onsdagen den 8 oktober

SPF:s månadsmöte den 9:e september hölls i föreningslokalen, Trädgården. Här hade det bänkat sig cirka 95 medlemmar.

Mötet bestod av två helt olika sorters information.

SPF hade bjudit in två personer från sparbanken, Wilma Danielsson och Julia Pettersson. De höll en liten orientering om olika tjänster som sparbanken tillhandahåller. T.ex. vad som ingår i en fullmakt om man vill upprätta en sådan.

Bedrägerier i samband med kort är något som är väldigt förekommande nu för tiden. De varnade för att aldrig lämna ut koder från dosan i tel. Det ber aldrig banken om. Är man nyckelkund har man också ett extraskydd.

Nästa person inta vår uppmärksamhet var en SPF:s medlem, Jan Kallin. Han berättade om sin äventyrliga resa på 25 dagar i Tanzania. Jan började prata lite om delar av Tanzanias historia. Språket är Swahili, valutan är Tanzanisk shilling.
Religionen är 40 % kristna o 40 % muslimer medan resten är ospecificerat. I mitten av 1800-talet hade 50000 människor tillfångatagits, blivit slavar. De blev transporterats från Bagamoyo till Zanzibar. För sedan vidare transport till olika delar av världen.

I Jans resa ingick en bestigning av Afrikas högsta berg,
Kilimanjaro. Innan bergsbestigningen var hans grupp ute med en spännande safaritripp på savannen där de fick se många av Afrikas djur.
Efter att ha upplevt några dagar o nätter (i tält) på savannen, var det sedan dags att bestiga Kilimanjaro som är på 5895 meter över havet. Jan berättar att denna bergsbestigning var mycket krävande. För att vänja sig vid höjd skillnaden fick man inte gå för fort.
Det tog 4 dagar att komma upp medan nedgången tog 2
dagar. På denna strapats var Jan väldigt nära ge upp.
Han summerar en sådan här strapats: vara väl förberedd, envis, ha bra gener.
Efter dessa båda framträdande förrättades det lotteridragning ihop med kaffeservering.

/Tommy Hall