Månadsträff onsdagen den10 april 2019

Månadsträff onsdagen den 10 april 2019

SPFs månadsmöte den 10:e april månad hölls i trädgårdens föreningslokal. Där hade 135 medlemmar bänkat sig för att höra på en underhållare, som var en mycket humoristisk präst, nämligen Mats Löwing.
Han kunde verkligen konsten att få med sig publiken. Mats har som bisyssla åka omkring i olika föreningar o dyl. för att roa folk med en slogan" en präst och hans väska".

Lite historik som underlag av denne komiske präst. För 34 år sedan, åren 1983-85, bodde och tjänstgjorde han i Ulricehamnbygden. I år åkte han sitt 16:e vasalopp. Hans stora passion är fotboll, snart gör han sin 1000:e seniormatch.

Numera tjänstgör han i Tidaholms område, med 40 kyrkor (2 pastorat) som arbetsplats.

Hans förebild: Det du berättar eller får berättats, det glöms snart. Det du gör eller görs för dig glömmer man inte.

En stor gammal väska, modell äldre som han hittat på en soptipp var en viktig del av rekvisitan i hans framförande. I denna väska har han diverse saker. Ett tillbehör för varje specifik historia. Det var en gammal telefon, strömfördelare med kablage till en äldre bil mm.mm.

Ett exempel på en liten anekdot hur Löwing berättar när olika prylar plockas fram ur väskan. När kablaget kom upp ur väskan berättade Mats som syftar på att ha bil: En kollega till mig en lite äldre man. Alla i den by som han bodde i undrade hur han klarat av att ta körkort. Denne präst var totalt okunnig i allt vad som gällde bilar mer än att framföra fordonet. Allt annat fick hans fru utföra. När det gällde få bilen till service, att tinga tid till besiktning, tanka, tvätta o. dyl. Vid ett tillfälle hade bilen bara stannat för prästen, mitt på vägen. Två män hade sett detta gick för att hjälpa den frustrerade prästen. En av männen satte sig på förarplatsen vred på nyckeln. Han konstaterade med en gång att bensinen var slut, "soppatorsk". Mannen sa till prästen " det finns inget bränsle" Prästen svarade, tror han att jag haft detta fel länge?

Med denna beskrivning som bakgrund av en trevlig och rolig underhållare som kunde få sin publik att skratta. Då förstår var och en att månadsmötet var mycket lyckat. Efter Mats framfört sina komiska inslag var det dags för en kaffestund innan avslutningen.

/Tommy Hall