SPF Bogesunds besök på Villa Strömsfors

Med chartrad buss och bilar tog sig ett 70-tal förväntansfulla SPF-are från
Ulricehamn till den numera toppmoderna konferensanläggningen, Villa Strömsfors, beläget i det gamla brukssamhället Strömsfors i Svenljunga kommun.

I början på 1900-talet byggde brukspatronparet David o Davida Nylander, ägare till Strömsfors bruk, Villa Strömsfors, där de bosatte sig. Strömsfors bruk hade sina glansdagar i början av 1900-talet där de bl.a. utvecklade och tillverkade etiketteringsmaskinen "Svenske" som såldes över hela världen.

2014 köptes Villa Strömsfors, som nu hade börjat förfalla, av Hökerum Bygg.

Nu vidtogs ett omfattande renoveringsarbete både med hus och park. Ett
renoveringsarbete som inte forserades fram, utan målsättningen var att bevara
husets ursprungliga arkitektur och själ.
Under drygt två år med ett stort engagemang från familjen Ståhl, har man lyckats skapa en toppmodern konferensanläggning, där man känner av historiens vingslag genom att mycket av det ursprungliga är bevarat. Inredningen i rummen speglar hur det såg ut för 100 år sedan.

Vår medlem Sigvard Ståhl tog emot oss och tillsammans med föreståndare Josefin Strömbom berättade de om husets historia om bruket och hur livet i Strömsfors kunde se ut i förra sekelskiftet.
Därefter gick vi runt i huset och fick se alla vackra rum, fantastiskt inredda i minsta detalj och allt man har bevarat från husets ursprung.

Besöket avslutades med en lunch som bestod av långbakad fläsklägg och rotmos. Och för att citera en av våra medlemmar "var det så gott att änglarna sjöng".

Ett stort tack till vårt värdpar Sigvard och Solveig Ståhl.