Naurspanarna Pershyttan

NATURSPANARNA

Idag var vi 23 ”spanare” som samlades i Pershyttan för vandring på en del av Bergslagsleden.

Det startade med äventyr omgående när det visade sig att Dammsjön tagit sig in på delar av leden, men vi överlistade vattnet och tog oss tryggt(!) förbi. Tur att ingen i gänget är främmande för dylika överraskningar! En ”ståfika” vid kanalen då 45 minuters gränsen för fika passerats redan med 15 minuter!

Vi tittade bl.a. på Vågig sidenmossa, som är signalart för skyddsvärd skog men strax bredvid har dom avverkat. Stora matsäcken åt vi vid rastplatsen vid Lilla Ramsjön. Tillbaka gick vi tre olika vägar och när alla var åter i Pershyttan tog Örjan vid. Örjan guidade oss runt i bergsmansbyn och berättade på ett enkelt och trevligt sätt om hur gruvdriften bedrevs i området förr i tiden.

Vi avslutade en trevlig dag med att titta på en Mjölig brosklav.

Text och bild Anita Lindgren