Bergslagsleden

Bergslagsleden vandring

Naturspanarna/Vandrarna

Idag gjorde vi vår andra tur på Bergslagsleden. Vi träffades uppe på Gillersklack kl 10 för att gå ca 11 km på etapp 2. Att gå hela etappen var lite för långt så vi delade upp den. Det var lite kulet, det märks att hösten kommit på allvar.
Första delen gick utför, skön start på promenaden, och vi var snart framme vid första stoppet i gruvområdet Finngruvan. Utsikten från varphögen mot sjön Björken och Ställdalen var fantastisk.
Turen fortsatte ner mot södra änden på Olovsjön för intag av vår medhavda lunch. Vi märker att vi behöver fylla på ”bränsle” under promenaderna. Vindskyddet där vi åt ligger fint alldeles invid vattnet.
Stärkta fortsatta vi den sista delen av promenaden ner till Djäkens bygge, dit vi anlände i strålande sol. Det är en fin liten badplats där vi summerade dagens promenad.
Alla var nöjda och tyckte det hade varit en fin dag.
Örjan J