Hemlig resa

Vi startade vår hemlig resa från Kretschmans och Resecentrum strax före  kl 09.00. Vart vi skulle visste endast Håkan Einarsson vår chaufför. Första anhalt visade sig vara Måltidens hus i Grythyttan.

Vi drack kaffe och åt en smörgås där, mycket gott! Vi for därefter vidare till Grythyttans kyrka där vi möttes av två medlemmar i Grythyttans Hembygdsförening.

De informerade mycket väl först om själva kyrkan men senare även om en speciell man vars grav fanns på den södra delan av kyrkogården, Rike Nilsson med 8 vackra döttrar, som gick omkring i lumpor. Just grabb!

Vidare fick vi se Grythyttans avrättningsplats mycket upplysande!

Nästa steg var att upplysa oss om Grythyttans Gästgiveri där Carl-Jan haft många fingrar med i spelet. Nuvarande ägare är Spendrups.

Därefter gick färden på underliga för mig okända vägar till Ställdalen via Kopparberg. Där besåg vi tomma nergångna hyreshus som verkligen skämmer platsen. Nu började vår chaufför Håkan berätta om för platserna viktiga personer, vilket undertecknad inte kommer ihåg mycket av men intressant var det.
Via Kopparberg kördes vi till Bångbro Herrgård där vi åt en sen lunch som var mycket god.

Ramsberg och Lasse-Majas minnessten blev nästa anhalt där Håkan med stor inlevelse berättade om skojaren.

Sen åkte vi hem efter en mycket lyckad dag alla nöjda och tack Conny och Monika

som ordnat och planerat samt ett stort tack till Håkan Einarsson.