Pragresan

• Byn Lidice

Den 15 maj åkte 25 SPF:are från Lindesberg med Lasses resor. Tidig avgång 01.40 från Lindesberg. Vid ankomsten till Prag åt vi lunch och först därefter checkade vi in på vårt hotell som var bra och låg centralt.

Första dagen promenerade vi till Gamla stans torgoch tittade på Kruttornet. Senare åt vi en god middag, god öl.

Andra dagen vandrade vi i strilregnet från Pragborgen med vår guide Jaana som var oerhört skicklig och talade bra svenska. Vi vandrade förbi svenska ambassaden vackert belägen ovanför Moldau samt över Karlsbron med alla sina skulpturer.
På kvällen var det en båttur på Moldau samtidigt som vi åt en god middag.

Utsikt över Prag och Gamla staden.

Pragborgen

Karlsbron

Tredje dagen åkte vi till Sydböhmen och besökte slottet Hluboka, brant backe men skam den som ger sig.

Slottet Hluboka

Borggården på slottet

Vi besökte även staden Ceske Krumlov som låg innesluten av Moldau på i stort sett alla sidor.

Ceske Krumlov

Slottet i Ceske Krumlov

Vi åt middag i Ceske Budejovice i ett ombyggt stall.

Ceske Budejovice med sitt 100x100 m stora torg, störst i Tjeckien i alla fall.

På fredagen var det frivillig utflykt till Mlada Boleslav och Skodamuséet och dagen avslutades på en restaurang med folkloremusik, konstig musik, högljudd.... Men fri öl eller vin hela kvällen.

Folk lore

Dagen därefter åkte vill till staden Kutna Hora. Vi besökte en kyrka med 40 000 skelett som man gjort att antal groteska anordningar av bl a en jättelampa med döskallar. Ruskigt. Kyrkan kallas för Benkyrkan. Vi besökte även en annan gigantisk kyrka. Åt lunch.

Makabra bilder från Benkyrkan

Den andra kyrkan

Sista dagen i Tjeckien åkte vi till Pizen där vi besökte bryggeriet Pizner Urquell. Mycket bra besök, god pilsner i de djupa källarvalven som höll 5 grader plus.

Magnifika kopparkärl

Vi drack öl i de djupa källarvalven i +5 graders temp.

På hemvägen besökte vi byn Lidice eller den plats där byn legat. Byn utjämnades med marken av tyskarna under 2:a världskriget. Alla män och kvinnor avrättades och de barn som var blåögda och ljushåriga transporterades till Tyskland för att bli tyskar. De andra 82 barnen gasades ihjäl på en lastbil. Det var gripande på många sätt. Bilden nedan visar en staty av de 82 barnen. Konstnären har med hjälp av skolfoton gjort avbildningarna bildlika.

Minnesplats i Lidice

Statyn på de 82 ihjälgasade barnen.