April 2019

Stigbjörn Bergensten kåserar

Aprilmötet inleddes med att ordf Arne A hälsade alla välkomna och speciellt de nya medlemmar som tillkommit.
Dagens föredragshållare hälsades även välkommen, Stigbjörn Bergensten, känd kåsör från Nerikes Allehanda.

Stigbjörn inledde med att han arbetat på NA i många år och även haft kopplingar till Lindesberg via BergslagsPosten. Han bor i Brevens bruk och många av hans anekdoter har kopplingar till Brevens bruk och hans trädgård. Där stryr och ställer hans L. Vi fick äntligen klart för oss vad L står för. "L" = "elle" dvs kvinna på franska.
Stigbjörn visade sig vara en duktig historieberättare. Historierna framfördes på ett torrt lite lågmält sätt och gick hem hos publiken som skrattade och hade trevligt.
Efter Stigbjörn informerade resekommittén om att det finns platser kvar till Toscana, 36 är anmälda idag.
Det går även att följa med på en runresa som anordnas av Kommunanställdas fritidsförening den 11 maj.
Stigbjörn återkom med två historier efter kaffet och därefter skedde lottdragning.