Reportage från Toscana

Berättelse om en härlig resa till Toscana.

Den 10:e september var vi 36 stycken förväntansfulla SPF:are som började vår resa vid Resecentrum i Lindesberg, till Arlanda. Vi skulle till Toscana. Vi landade i Pisa, där vår guide Lena mötte oss. Efter en något vansklig färd genom flyghallen via hissar och tåg äntrade vi vår buss. Resan gick till vår första vingård, Torre a Cenaid. Där väntade provning av både vita och röda viner med diverse tilltugg. Det gavs också tillfälle att handla på gården.

Sedan bar det av till Vårt hotell, Julanda, som låg så vackert mellan hav och berg i den lilla staden Lido di Camaiore. Tilldelning av rum, uppackning och sedan middag på hotellet. Sen väntade sängen efter en lång dag.

Onsdagen vaknade vi upp till strålande solsken. God frukost och en härlig promenad på stranden, som låg ca: 100 meter från hotellet. Dagen fick disponeras fritt. Bad och lunch på någon av de många restaurangerna efter strandpromenaden. Något glas vin slank också ner för att släcka törsten. På kvällen samlades vi igen för middag på hotellet.

Torsdag morgon kl. 08.00 åkte vi till Siena. En mycket vacker stad som varje år arrangerar hästkapplöpning inne i staden. Där tävlar de olika kvarteren mot varandra, Alla kvarter har olika namn och egna flaggor. Denna kapplöpning är den stora begivenheten på året och tas på största allvar. Vi åkte vidare till den fina staden San Gimignano. Staden är känd för sina många torn och omgiven av en mur. Dagen led mot sitt slut, och vi återvände till hotellet.

Fredagen var en ledig dag som tillbringades vid stranden. Temperaturen var 25-30 grader och i vattnet 25-27 grader. Helt underbart. Många bad blev det även en liten lunchlur under parasollen. Samling på kvällen för middag.

Lördagen åkte vi till en vingård i Chiantiregionen. Det är nog den regionen som producerar mest vin i Toscana. Men innan vi kom fram till gården som heter Farm il Pallagio, stannade vi till i en stad som heter Greve. Där var stor lokal marknad. Vi besökte också den lokala slaktaren i sin charkuteri affär. Där fanns salamikorvar av olika slag, lufttorkade skinkor som hängde i taken, kyckling, oliver och allt som man kan tänkas äta av de Italienska köket.

Men nu var vi både hungriga och törstiga. Bussen tog oss till vingården. Där väntade en en söt tjej som liknade Magnus Uggla och hade lika mycket energi som han.

Vi stod ute på gården och provade både vin och goda ostar. En liten guidad tur i vinkällaren ingick. Men sen väntade lunch och tillhörande viner. Alla var glada och nöjda när vi sen eftermiddag åkte mot hotellet.

Söndagen var också en ledig dag. Solen sken och lika varmt som övriga dagar. Det fick bli stranden. Under våra lediga dagar passade en del på att göra egna utflykter till Viareggio och till Lucca. Två små fina städer.

Måndagen besökte vi den lokala marknaden utan för vårt hotell. Där fanns både sånt man behövde och inte behövde. Klockan 15.00 gick bussen mot Pisa. Nu skulle vi äntligen få se det lutande tornet. Oj vad det lutade. Mer än vi trodde. Tornet ligger på Mirakel torget och där finns även Domkyrkan, Dopkapellet och Begravningsplatsen. Alla dessa byggnader är byggda av marmor. Nu gick färden till vår avskedsmiddag som hölls vid vingården Farm il Poggio. Vi gick en kort guidad vandring på gården. Sen stod middagen klar. Där serverades korvar, skinkor och bruschettas med olika pålägg. Grillat kött och kyckling. Dessertvin med italienska skorpor som skulle doppas i vinet. Den som ville fick också en liten hutt Grappa efter maten Den är bra för matsmältningen. Det var mörkt nä vi åkte mot hotellet. De flesta var uppspelta och glada. Ännu en trvlig dag var till ända.

Tisdagen påbörjades packningen för att sedan checka ut och påbörja färden hem igen. Vi har haft fantastiska åtta dagar med kultur blandat med vin och sköna bad och mycket sol. Vi har fått lära känna många trevliga människor. Och sen hade vi vår duktiga och trevliga guide Lena.