2 dagars resa till Håverud

Resa till Dalsland 23-24.8.2023

Klockan 07.30 den 23 augusti åkte vi iväg från Svenljunga för vår 2-dagars resa till Dalsland. Bussen rattades av vår chaufför Christian. Vårt första stopp var vid rastplats Vänga. Där serverades vi baguetter och kaffe. Smakade utmärkt även om vi fick slåss med myggen.

Nu gick färden vidare till Hunneberg, 154 m över havet. Här stannade vi till vid en utsiktsplats där vi såg ut över landskapet och sjön Dättern som är en smal vik av södra Vänern. Efter detta stannade vi vid Kungajaktmuseet Älgens Berg. Här togs vi emot av Helen Lindvall som berättade om bergets och museets historia. Halle- och Hunneberg invigdes som ekopark 2004, Västsveriges enda. Området har också utnämnts till Sveriges första Unesco globala geopark. Kungamuseet invigdes 2001 av kung Carl Gustaf. Halle- och Hunneberg är kända som älgarnas berg. I början av 1800-talet var älgen utrotad men då det planterades tall på bergen kom de tillbaka. Den första kungajakten var 1885 då den infördes av Oskar II p g a att älgen var ett hot mot skogsbruket. Älgarnas antal har varierat och idag uppskattar man att det finns 50-60 st.

Vi togs också emot av den uppstoppade älgen Lorenzo och Helen berättade om älgens luktsinne, matvanor, att älgkon är kräsen av sig och gärna vill ha älgtjuren med de största hornen, att älghornen växer 1 cm/dygn, att älgen har 2 näsor där den ena är parningsnäsa inne i munnen samt att brunsten är endast 24 timmar.

Vi gick sedan själva omkring i museet som var välordnat och innehöll mycket intressant information om älgar, kungajakt m m och där man kunde testa olika saker.

Nu var det dags för avresa till nästa anhalt dit vi kom efter ca 1 timmas bussresa. Här blev det lunchbuffé på restaurang Sunnanå, en golfrestaurang utanför Mellerud. Det serverades både kött och fisk och stor salladsbuffé och smakade gott.

Strax efter kl 15 anlände vi till Håveruds hotell med ett vackert läge precis vid sjön. Efter incheckning hade vi egen tid fram till kl 18.30. Solen sken och en del av oss tog en promenad ner till slussområdet och besökscentret Dalslands Center med turistinformation, foodmarket, souvenirshop m m och som är inrymt i ett f d pappersbruk.

18.30 var det dags för middag i hotellets matsal. Här blev vi serverade deras schnitzel med rostad potatis och till efterrätt en bärpaj med vispgrädde. Allt smakade riktigt gott. Här hade resekommittén också ordnat med underhållning, en lokal förmåga, Caroline Anderberg, countrysångerska med framför allt eget material.

Dag två inleddes med frukost och efter utcheckning promenerade vi ner till kanalbåten i strålande solsken. Dalslands kanal byggdes 1865-1868, byggherre Nils Ericson. Den är 253 km lång varav 12 km är grävd kanal och består av 31 slussar på 17 slusstationer. Akvedukten är 33 m lång och sammanfogad av 33.000 nitar. Vår båt, M/S Dalslandia, byggd 1973, kunde p g a höga vattenflöden efter ovädret Hans inte gå ordinarie väg upp mot Långbron som planerat. Båten gick uppåt genom slussarna i Håverud och förbi akvedukten upp till en sjö där vi vände och åkte ner genom Håverudslussarna igen. Under färden serverades vi en välsmakande lunch bestående av varmrökt lax, sallad, örtsås och potatis. Vi hade en fin båttur på ca 3 timmar i sol, klarblå himmel och ca 24 grader varmt. Vi åkte genom sjön i Håverud ner mot Upperydsslussarna och vidare till Köpmannebro där vår buss väntade. Där var några broar som vi inte visste skulle klara bussens vikt så Christian fick göra en imponerande vändning på en smal väg.

Nu gick färden till Hamrane bak- och kaffestuga, söder om Mellerud. Här var det dags för eftermiddagsfika bestående av kaffe, te och ”klengås”. Klengås är en nybakad brödkaka med smör och riven ost som klenades på med tummen. Det har serverats klengås här i 40 år, nuvarande ägare har hållit på i 20 år. Kanske hade vi tur, ägaren vill sälja och lyckas inte det var detta sista säsongen. Här hade vi också möjlighet att köpa med oss bröd hem.

Resekommittén delade ut vattenflaskor och hemfärden började. Ett sista stopp gjordes på rastplatsen Vänga. Här delades bananer och chokladbitar ut så att alla skulle stå sig sista biten hemåt.

När vi närmade oss Svenljunga tackade Christian för sig och Maggan tackade Christian och alla deltagare för en härlig resa. Vi hade dessutom tur med vädret, sedan början av juli hade de vid kanalen endast haft fem dagar utan regn. Vi ankom Svenljunga strax efter 18.

Vid pennan                                                                                          Britt Wood