Referat och bilder från bussresa till Dalsland 7-8 juni

Referat finns under bilderna.

• Dalsland a
  • Dalsland 3
  • Dalsland

Referat från dalslandsresan 7-8 juni 2023

SPF Falköping och Vuxenskolan anordnade en studiecirkel under höst 2022 - vår 2023 om landskapet Dalsland vid 7 tillfällen. Vi var ett stort antal medlemmar som visade sitt intresse.
Jag blev tillfrågad att leda studiecirkeln vilket innebar en djupdykning i landskapets historia och nutidens sevärdheter. Landskapet som kallas för det ”glömda landskapet” har en mycket intressant historia då det genom tiderna tillhört både Norge och Danmark samt visat stor företagsanda genom århundraden och än idag.
Resan arrangerades tillsammans med Bengts Resetjänst i Skara och vår busschaufför Susanne rattade bussen med säkerhet!

Vårt första stopp på resan var Gunnarsnäs, där vi fick kaffe med smörgås. Vi såg Ekholmens Herrgård som byggdes år 1799 där fasaden är helt klädd i skiffer. Karl den XIV Johan besökte Ekholmen ca 200 år före oss.
I Dals Rostock berättade Kerstin Ljungqvist varmt om sin Örtagård med medicinalväxter samt den Hälsobrunn som varit aktiv under 200 år. Vi tog en kort promenad på Dr Saedéns mycket speciella skogsrunda vid Kroppefjälls Sanatorium vilket varit aktivt under åren 1911- 1960. På vägen upp tittade vi på en kopia i skala 1:2 av gamla tågstationen i Dals Rostock. Uppe på Kroppefjäll hade vi en fantastisk utsikt över Vänern bort mot Kinnekulle.
Dalslands Konstmuseum i Upperud bjöd på konstverk och här togs en fin gruppbild i den härliga sommarvärmen. Vi besökte Skålleruds rödmålade kyrka byggd år 1670 vackert belägen vid sjön Närens norra ände.

Vår övernattning var på Stadshotellet i Åmål där vi åt middag och tog en skön kvällspromenad genom gamla kvarter, båthamn och vacker utsikt över Vänern.

Nästa dag åkte vi över Bengtsfors på vår väg till Jättegrytorna som bildats under istiden i Steneby.
Terrängen där var lite svårtillgänglig men några deltagare tog sig hela vägen fram för att se den största grytan som var utsvarvad i klippväggen.

Vackra Baldersnäs bjöd på god lunch, vacker miljö, hantverksbodar och en fantastiskt fin park med stora rododendron. Här verkade Carl Fredrik Waern (1819-1899) som var en viktig faktor för Dalslands kanals byggande. Han fick kungligt besök av Karl den XV år 1868.
Efter lunch besökte vi Hällristningarna i Högsbyn. Här fanns flera stora hällristningar men vissa var svåra att tyda pga tidens tand. Det var ändå spännande att se dem!

Vi avslutade resan i Dalsland med att besöka Aqvedukten i Håverud som är en ingenjörskonst på hög nivå! Väl hemma i Falköping vid 19-tiden.

Vi tackar Gunnar som berättade om företaget Toppfrys, Ulla-Britt som berättade om bröderna Fryxell samt Edskogs kyrka, Britt-Louise berättade om Dalslands kanal och Aqvedukten samt Björn som berättade om Bergslagsbanan, Järnvägssällskapet Åmål - Årjäng och dagens dressintrafik m.m.

Tack vänner, till alla Er som följde med och gjorde denna resa så minnesvärd!

Kursledare Urban Ryssnäs.

PRIS:
2250:- /p inklusive bussresa, entré med guidning om Örtagården, logi med frukost, 2 luncher och 1 middag. Enkelrumstillägg 395:-. Resan sker i samarbete med Bengts Resetjänst Skara.
AVRESA: Falköpings resecentrum läge R kl 08.00. Eventuellt fler platser under resvägen.
1:a dagen:
Resan går med paus för fika  via Trollhättan och Brålanda till Dals Rostock, f.d. kurort med sanatorium, hälsobrunn och stor odling av medicinalväxter. Idag guidar oss konstnären Kerstin Ljungqvist från sin ateljé genom den vidkände örtagården.
Sedan blir det en titt på järnvägsstationen i miniatyr och en tur upp till Kroppefjäll med utsikten över Vänern ända bort till Kinnekulle.
Efter lunchen åker vi vidare till Dalslands konstmuseum. Det ligger vackert beläget på en höjd i Upperud. Här finns förutom konst i muséet även ett antal skulpturer i parken samt några promenadstråk. På vägen mot vårt hotell besöker vi Skållereds vackra träkyrka, som år 2004 blev utsedd till Sveriges vackraste kyrka. Middag och övernattning på Åmåls Stadshotell.
2:a dagen:
Vi startar med en tur via Edsleskog  och bröderna Fryxells prästgård. Sedan vidare till Steneby och de stora jättegrytorna vid Stenebyälven.
Lunchen intas på Baldersnäs herrgård, idylliskt liggande vid Laxsjön. Här kan vi ta en promenad i parken och besöka det gamla sädesmagasinet med hemslöjd från Steneby.
Resan går vidare till hällristningarna från bronsåldern vid Högsbyn.Som avslutning tar vi oss en titt på akvedukten i Håverud.                                                                      HEMKOMST: cirka kl. 19.00 – 20.00
ANMÄLAN: Urban Ryssnäs, cirkelledare för Dalslandskursen på Vuxenskolan i Falköping tel. 070-5978598 senast torsdagen 13/4 2023.
Uppgift om allergi och fikaalternativ förmiddag dag 1!
A. Fralla ost/ skinka, kaffe/te 75:-.
B. Bulle + kaka, kaffe/te 75:-.
Betalning senast 28 april till bankgiro 842-1323, Bengts Resetjänst. I priset ingår ej avbeställningsskydd. Viktigt: Uppge namn, SPF Fkp, resedatum.I samarbete med Vuxenskolan. Öppen för alla SPF föreningar i Falköpings kommun.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En 2-dagarsresa till Dalsland med Bengts Resetjänst, Skara. En resa där vi i gemytlig takt blandar natur, historia och kultur. Urban Ryssnäs, kursledare för SPF:s Dalslandscirkel i Falköping och Järpås samt lokala guider berättar och visar runt. Övernattning på Åmåls Stadshotell. Pris 2.250:- inklusive bussresa, logi med frukost, 2 luncher och 1 middag. Anmälan och uppgift om allergi senast torsdag 13 april till Urban Ryssnäs tel. 070 5978598. I samarbete med Vuxenskolan.
Öppen för alla SPF-föreningar i Falköpings kommun.