Referat från månadsträff 3 juli, "Sillsexa i Cesarstugan"

Denna gång träffades vi i Cesarstugan för månadsträff med sillsexa. Kostnad 150 kr
inkl. dryck, kaffe och kaka. Referat under bilderna.

• Cesarstugan
  • Sillsexa 1
  • Sillsexa 2
  • Sillsexa 3
  • Sillsexa 4
  • Sillsexa 5
  • Cesarstugan
  • Sillsexa 1
  • Sillsexa 2
  • Sillsexa 3
  • Sillsexa 4
  • Sillsexa 5

Sommarträff med sillbuffé
Programgruppen hade ordnat sommarens sillbuffé, denna gång på Cesarstugan i Östra Tunhem. Ägaren Christian Schmeikal hälsade välkommen i solskenet utanför matsalen och inbjöd till en inledning med en timmas musik i teaterlokalen. Men först fick alla som önskade pröva sina kunskaper gå en kort tipsrunda med kluriga frågor konstruerade av Britt-Louise Axblom.
Föreningens värdar Lisa Magnusson och Nisse Andreasson fanns på plats för att informera efterhand som medlemmarna hittade fram till huvudentrén. Tipspromenaden följdes alltså av en mindre promenad upp till teaterlokalen, där Christian Scchmeikal berättade om sin och hustruns väg ut ur ekorrhjulet för att starta ett familjeföretag för att göra Cesarstugan välkomnande igen. Därefter bjöd han på ett musikprogram med sång och gitarr. Det blev en omväxlande repertoar av svenska visor och ballader som också innehöll Astrid Lindgrens och Georg Riedels Fattig bonddräng. han avtackades av Britt-Louise med en sommarbukett. Sedan väntade sillbuffén nere i huvudbyggnaden på de 96 medlemmar som anmält sig till denna dagen. Vi försåg oss med matjessill, drycker och goda tillbehör och bänkade oss i den stora matsalen vid större och mindre bord allteftersom. Sittningen avslutades med kaffe och god kaka samt att Roland Nilsson och Britt-Louise tillsammans ledde utdelandet av lotteriet och presenterade vinnarna av tipsrundan. Första pris gick till Rune Källman för framgångsrika svar till klurigheterna.

Nisse Andreasson