Månadsträff 7 mars kl 14.30 2018

Månadsträffen 7 mars besöktes av 130 medlemmar. Anders Segerström, VD Falköpings Mejeri berättade om mejeri i en Global värld. Mathilda Eklund sjöng kända visor. Referat under bilderna.

• Gunilla Bergström och Ulla-Britt Hellman satt i kassan och delade ut programblad
  • Ann Liljebäck och Kjell-Åke Lind tog emot alla besökare
  • Falköpings mejeri
  • Anders Segerstön avtackas av Roland Nilsson
  • 130 medlemmar lyssnade andäktigt till underhållningen
  • Roland Nilsson avtackar Mathilda Eklund
  • Ann Liljebäck och Kjell-Åke Lind tog emot alla besökare
  • Falköpings mejeri
  • Anders Segerstön avtackas av Roland Nilsson
  • 130 medlemmar lyssnade andäktigt till underhållningen
  • Roland Nilsson avtackar Mathilda Eklund

MÅNADSTRÄFF MED SPF FALKÖPING

Nyligen hade etthundratrettio förväntansfulla medlemmar i SPF Seniorerna i Falköping samlats i Pingstkyrkans cafélokal för att umgås och lyssna till Falköpings mejeris VD Anders Segerström. Som extra programpunkt efter kaffet såg man fram emot att lyssna till Mathilda Eklund i hennes visprogram. Föreningens Roland Nilsson hälsade alla välkomna och bjöd Anders Segerström att berätta om Falköpings mejeri och den omvärld där mejeriet verkar. Medlemmarna fick mycket innehållsrik redogörelse för mejeriet som har 144 mjölkbönder som ägare inom en radie av 70 kilometer från mejeriet. Miljöhänsyn och lokal produktion av mjölken är A och O i verksamheten. Så många som 20 av producenterna är KRAV-anslutna. Svenska bönder är näst bäst i världen i att minimera antibiotika i djurskötseln. Den pågående utbyggnaden utmed Bangatan berördes också. Endast vid pastöriseringen behöver mejeriet producera egen värme, i framtiden med pellets. Grådö är ett helägt dotterbolag i trakten av Avesta. För att behålla svensk bondenäring skall vi se upp med produkter som inte är SE-märkta. Efter vederbörlig avtackning med blommor och choklad var det dags för det stora kaffekalaset. Samtalen bordsgrannar emellan kom igång och det glada sorlet steg efter påtåren. När så Mathilda Eklund steg upp på scenen var förväntningarna höga och de infriades. Hennes klara sopran och finstämda sångstil var en fröjd att lyssna till. Hon bjöd på en bukett visor av det slag som alla kände igen från ungdomen. Det blev de vackraste visorna av Dan Andersson, Evert Taube och Olle Adolphson. Sånger som Violen från Flen, Dans på Sunnanö samt "Karlsson Evig vår" slog an våra känslosträngar. Innan dagen avslutades gavs medlemsinformation. Det var en aning av vår i luften, när våra medlemmar kom utom dörrarna på väg hemåt.

Nisse Andreasson

Dagens gästartist är Mathilda Eklund från Falköping. Hon har en alldeles speciell relation till gamla schlager med Ulla Billquist och Alice Babs. Jag fick den här musiken till mig som liten, berättar Mathilda Eklund och forstätter: Det spelades mycket musik på skivspelaren hemma och gamla härliga schlager hördes ofta. Jag lärde mig sångerna och texterna och melodierna finns kvar hos mig. Sångerna berättar om 1940- och 1950-talens framtidstro och positiva livssyn. Man blir glad av dessa låtar och glädje behövs i alla tider.