Föreningen SPF Seniorerna i Falköping 2023

Postadress:
SPF Seniorerna Falköping
c/o: Ulla-Britt Hellman, Dotorpsgatan 58 B 521 44 Falköping, mobil 070 3105277, epost ub.broholm@gmail.com

SPF Seniorerna Falköping
Vi är en av fem SPF föreningar i Falköpings kommun och medlemsantalet växlar runt 550 medlemmar. Tillsammans har de fem SPF föreningarna drygt 1.000 medlemmar.

Föreningens och Förbundets mål:

- Att skapa ökad gemenskap
- Att tillvarata pensionärernas intresse och påverka vardagsmiljön så att den                anpassas till äldres behov.
- Att bedriva och uppmuntra till studier och kulturell verksamhet.
- Att främja friskvård och motion.
- Att lämna information som särskilt berör oss..
- Att främja förutsättningar för ett rikare innehåll i pensionärernas tillvaro.

Läs SPF:s normalstadgar Länk till SPF Stadgar

Allmänt

• SPF Seniorerna är en ideell intresseorganisation, partipolitisk och religiöst obunden. Den vill ge pensionärerna möjlighet att under gemytliga former träffas samt att med kraft bevaka pensionärsfrågor. SPF Seniorerna är en medlemsorganisation för personer som är berättigade till pension oavsett ålder. SPF SPF har i dag ca 270.000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt. Skaraborgs distrikt består av 28 föreningar med ca 9.300 medlemmar. I Falköpingsområdet finns 5 föreningar.

I SPF Seniorerna är man medlem därför att:

- det finns någon som bevakar "äldrefrågorna"
- den fina sociala gemenskapen och att på "äldre dar" kunna knyta nya kontakter
- det stora utbudet av studiecirklar och aktiviteter
- fördelarna med rabatter inom olika områden

SPF Seniorerna Falköping har drygt 500 medlemmar. Vi hälsar alla nytillkomna seniorer hjärtligt välkomna. Föreningsträffarna är i regel första onsdagen i månaden kl 14.30. På fredagen innan annonserar vi i Falköpings Tidning under rubriken "Föreningskontakter" Tid och plats för månadsträffarna finns i programblad och på hemsidan.

Medlemsregister
Byter du postadress, e-postadress eller telefonnummer vänligen meddela medlemsansvarig Sven-Olov Sandstedt tel: 0515-10747, mobil: 0706-977989, epost sandstedt.s@telia.com Ange ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress.Meddela gärna ny e-postadress. Detta innebär att information kan distribueras snabbt och kostnadsfritt.

Arbete i föreningen
Allt arbete i föreningen bygger på frivilligt och ideellt arbete och engagemang och medlemmarnas idérikedom. Vi vet att mycken kompetens finns bland våra medlemmar. Denna kompetens vill vi ta vara på. Kanske kan du berätta något spännande från ditt innehållsrika liv, kanske något med bilder från en resa, eller om möten med andra människor. Känner du för att leda en studiecirkel i ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat är vi alltid beredda att lyssna på dina förslag.

Kort om vår verksamhet
Vår verksamhet är mångskiftande. Vi försöker så långt som möjligt vara lyhörda för önskemål från våra medlemmar. Verksamhet av olika slag pågår hela tiden. Vår verksamhet erbjuder många möjligheter att uppleva gemenskap mellan likasinnade och skapa nya kontakter. Våra friskvårdsaktiviteter ger många möjligheter att röra på sig, nyttigt för både kropp och själ.