Rapport från Månadsträff och sillsexa 5 juli

Hundratalet medlemmar slöt upp i Gudhem till den sedvanliga sillsexan.

• Hungriga medlemmar hämtar mat
  • Alla tyckte om sillen
  • Trubadur Thomas Landahl underhöll med sång, musik och roliga historier
  • Lennart Prysander hade alla rätt på tipspromenaden och skiljefrågan
  • Hungriga medlemmar hämtar mat
  • Alla tyckte om sillen
  • Trubadur Thomas Landahl underhöll med sång, musik och roliga historier
  • Lennart Prysander hade alla rätt på tipspromenaden och skiljefrågan

SPF Seniorerna i Falköping samlades nyligen till sillsexa i Gudhems församlingshem.

Vår förening hade sin återkommande sillsexa i Gudhems församlingshem onsdagen 5 juli. Ett hundratal medlemmar hade infunnit sig under tiden ett åskväder drog fram över Falbygden. På grund av regnvädret skedde tipspromenaden inomhus vilket gjorde att de flesta hann bekanta sig med varandra. Därefter inledde Roland Nilsson med några välkomstord och presenterade dagens gästartist trubaduren Thomas Landahl från Skara. Thomas har tidigare uppträtt med Mats Ljung och på senare tid även med Ingvor Ljung. Bordet i mitten av salen där Thomas fått sin plats fick därefter med Thomas i spetsen förse sig med buffén av matjessill och sedvanliga tillbehör. Det gick undan vid buffén och snart satta alla, serveringsgruppen inräknade, belåtna vid sina fyllda tallrikar. Efter en munter samvaro som förstås även innehöll rågade tallrikar med mogna jordgubbar, socker och gräddmjölk välkomnades dagens underhållare med en varm applåd. Thomas ackompanjerade sig själv på gitarr och bjöd på en sångröst med stort omfång och mycket känsla. Han hade ett gediget och brett musikprogram blandat med trevliga skaraborgska historier som lockade fram många skratt. Thomas inledde med Bellmans epistel 48, Solen glimmar blank och trind och sången om morfar som sparkade av sig skorna och bjöd upp till dans. Sommarstämningen var uppnådd! Thomas djupa och fina röst passade också mycket bra till hans framförande av Adress Rosenhill. Evert Taube fanns förstås också med i repertoaren. I Loveletters in the sand nynnade många av publiken med. Därefter var det dags för några Elvislåtar. De visor som lockade fram de flesta skratten var ändå Thomas framförande av Mats Ljungs visor med den rätta västgötska accenten som också fanns i några av historierna. När Roland Nilsson avtackat Thomas var det dags för prisutdelning för tipspromenaden. Tore Lindberg meddelade först att efter dagens tipstolva lämnar över till Göran Svanberg att hålla i denna trevliga tävling. Förstapriset vanns av Lennart Pryssander i Torbjörntorp. Flera priser delades ut och många lotterivinster. Därefter informerade Eivor Sandell om kommande aktiviteter som kan läsas i det tryckta årsprogrammet. Roland Nilsson vände sig sedan till Serveringsgruppen och tackade dem för deras hängivna arbete samt avslutade med att önska alla en härlig och lagom aktiv sommar.

Nisse Andreasson