Referat från Månadsträff 7 November. OBS! Ändrat program OBS!

OBS! Programändring.
”Ätten Bernadotte 200 år 2018”. Ted Roswall kåserar och visar bilder från jubileumsåret.
Jonas von Essen kommer till träffen 6 mars istället.

Referat finns nedanför bilderna

• Ted Rosvall
  • Serveringskommittén förbereder sig sig
  • Glad vinnare av stor chokladask
  • Ing-Marie Carlsson vann presentkort
  • Ted Rosvall kåserade kring Bernadotteätten
  • Ted Rosvall
  • Serveringskommittén förbereder sig sig
  • Glad vinnare av stor chokladask
  • Ing-Marie Carlsson vann presentkort
  • Ted Rosvall kåserade kring Bernadotteätten

Referat från: MÅNADSTRÅFFEN ONSDAG 7 NOVEMBER

Månadsträffen 7 november avlöpte i Pingstkyrkans lokaler under största gemyt. Roland Nilsson hälsade nya och gamla medlemmar välkomna. Dessa nya medlemmar räckte frimodigt upp sina händer och välkomnades av alla och särskilt av de närmast kringsittande. Sedan meddelades att den annonserade minneskonstnären Jonas von Essen blivit förhindrad att komma. I hans ställe hade Ted Roswall med kort varsel åtagit sig uppdraget att föreläsa och roa på sitt personliga sätt. Efter den glada gemenskapen vid kaffeborden informerades våra medlemmar om nyttan av halkskydd vintertid av föreningens trafikombud Kjell Hallgren. Därpå följde hushållstips om nyttan att med sax klippa itu tuber med exempelvis tandkräm eller hudkrämer. Upp till ytterligare en tiondel av innehållet kan man på så vis få användning för. Sedan var det dags för Roland Nilsson med assistans att få lotterierna att gå jämnt ut med vinster som konfektaskar och flera paket med bryggkaffe.
Efter att Roland Nilsson pålyst allmän förflyttning till kyrksalen bänkade vi oss där för att lyssna och njuta av ett bildspel, där Ted Roswall samlat familjefoton av kungligheter från fotografikonstens barndom till senast födda prinsessbarnens första levnadsmånader. Med sitt fantastiska minne och ett lika fantastiskt bildspel berättade Ted om ätten Bernadotte. Detta kåseri började med att den franske marskalken Jean Baptiste Bernadotte, som ansågs vara Napoleons vän, blev vald till kronprins i Örebro för att därefter adopteras av den barnlöse kung Karl XIII. Dessförinnan hann Ted ändå göra en tillbakablick på svenska regenter från Gustav Vasa fram till den nyss nämnde Karl XIII.
De som ville veta ännu mera om Bernadotterna och deras släktingar i sittande och avsatta europeiska kungahus kunde köpa med sig en eller annan av Teds böcker hem som kvällsläsning. Stämningen var hög och många dröjde sig kvar för att utanför kyrksalens väggar umgås med gamla bekanta och nya vänner.
Nisse Andreasson

Ted Johan Rosvall, född 1952 i Västerås, är en svensk kyrkomusiker, författare, föreläsare och släktforskare. Ted Rosvall, var 1977-2016 yrkesverksam som kyrkomusiker i Falköpings pastorat. Åren 2000-2008 var han ordförande i Sveriges Släktforskarförbund. Wikipedia
Född: 1952 (ålder 66 år), Västerås
Böcker: Bernadotte-ättlingar: he Bernadotte decendants, Afrikafararna: om svenskar som utvandrade till Sydafrika.