Månadsträff 5 april

Bilder från månadsträffen 5 april

• Gunilla Bertilsson och Lennart Ornblad hälsar Lisa Henriksson välkommen och räknade in runt 120 deltagare.
  • Ingegerd Winlöf och Kerstin Persson är flitiga lottförsäljare
  • Birgitta och Thomas Liffner förbereder sig för träffen.
  • Anders Johansson VD för Hyresbostäder berättade bl.a. om seniorboende och pågående och planerat bostadsbyggande.
  • Yvonne Svensson och Birgit Lindén börjar bli kaffesugna.
  • Ingrid Gunnarsson serverar frallor till kaffet
  • Komikern och underhållaren Bosse Karlsson från Pinnahemmet Mullsjö hälsas välkommen av Roland Nilson.
  • Sven-Erik Andersson var kvällens "turgubbe" och vann både ost och lite annat.
  • Ingegerd Winlöf och Kerstin Persson är flitiga lottförsäljare
  • Birgitta och Thomas Liffner förbereder sig för träffen.
  • Yvonne Svensson och Birgit Lindén börjar bli kaffesugna.
  • Ingrid Gunnarsson serverar frallor till kaffet
  • Sven-Erik Andersson var kvällens "turgubbe" och vann både ost och lite annat.

Referat från månadsträffen av Nisse Andreasson.  Infört i FT 2017-04-19

Länk till rapporten i FT

Roande dikter hos seniorerna

Hos månadsträffen för SPF Seniorerna i Pingstkyrkan i Falköping fanns två inbjudna gäster, Anders Johansson och Bosse Carlsson. Först fick de över hundratalet medlemmarna lyssna till nyttig information om hur man kan välja bästa möjliga boende på gamla dar. Det var Anders Johansson från Hyresbostäder som redogjorde för planerad nybyggnation av bostäder anpassade för äldre och för andra som behöver god tillgänglighet och god utemiljö när egen villa inte är det optimala. Dessförinnan hade Roland Nilsson gett aktuell medlemsinformation samt presenterat den nyvalda styrelsen, där han själv och Ann Liljebäck delar på ansvaret att hålla i styrelsemöten och månadsträffar. Övriga i styrelsen är kassören Gunilla Bertilsson, Lennart Ornblad, Nisse Andreasson, Calle Hedström, Sven-Bertil Sandstedt och Roland Eriksson. Sedan blev det dags för kaffe med tilltugg, förenat med glad samvaro runt borden. Den senare delen av träffen förgylldes av lottdragning och Bosse i Pinnahemmets bejublade framträdande med egna dikter och underfundiga historier. Hans "Dikter på västgötamål, På sôffelôket" och hans eget framförande av dessa dikter är välkända runt om i Västergötland. Som den borne estradören spelar han upp hela sitt register av tonfall, engagemang, gester och mimik. Han varvar en lagom dos av djupsinnigheter med att lättsamt karaktärisera mänskliga svagheter som vi delar inte bara med västgötaoriginal utan som ofta är allmänmänskliga.