Veteranvetare (Hjärnkoll) 2021/2022 nu startar en ny omgång efter segern 2020-2021

Nu har den nya omgången av veteranvetarna för 2021-2022 satt igång. Laget har redan tagit hem segern vid tre tillfällen tidigare.

• Veteranvetare
  • Veteranvetarsegrare 2021
  • Veteranvetare
  • Veteranvetarsegrare 2021

Veteranvetartävlingen 2021/2022

Så har veteranvetartävlingen för 2021/2022 kommit igång. 21 lag kommer att tävla om finalplats och att representera Skaraborg på kommande sverigefinal.

Första sammandrabbningen var den 28/10. Falköping hade hemmamatch mot Vartofta. Derby match med publik. Vartofta hade laddat upp med hejarramsor, nu hjälpte inte det. Falköping vann med 13 mot 11. Var svåra frågor denna gång. 11 rätt hade räckt till vinst i sex av tio matcher. Falköping har nu två bortamatcher kvar i grundomgången. Den 25/11 mot Mariestad 2 den20/1 mot Elin 1 (Skövde).

Vi önskar vårt lag lycka till i kommande omgångar så vi får lite hemmamatcher med publik./Kjell-Åke Lind

Länk till distriktets hemsida om veteranvetartävlingen

Veteranvetartävlingen 2020-2021.

Idag 14/10 åkte vårt veteranvetarlag till Stockholm för att försvara titeln som regerande sverigemästare. 14 lag från övriga Sverige deltog. Laget bestod som vanligt av Lisette Friberg, Göran Svanberg och Lars-Göran Egneus. Kvalspelet började med 16 utslagsfrågor. Här startade Falköping med 13 rätt. Den som kom tvåa hade 10 rätt. Nio lag gick vidare till kvalomgång två. Poängen från första omgången räknades in.                Nu låg vårt lag på andraplats. 5 lag gick vidare till Final. Alla lag startar om på noll. poäng. 16 frågor ingick i finalen.  Började lite trögt för vårt lag. Låg sist efter 6 frågor. Då 12 frågor var avklarade låg vi en poäng efter Göteborg två poäng efter Värmland. På fråga 15 missade båda motståndarna samma resultat på sista frågan, vilket innebar att Falköping och Värmland låg lika. Utslagsfrågor fick tas till. Lagen följdes åt till 5:e utslagsfrågan där Värmland svarade fel. Efter en gastkramande final stod åter Falköping som segrare. Vilken prestation. Falköpings Spf kommer att åter igen få 5000:- i segerpremie. /Kjell-Åke Lind

---------------------------------------------------------------------------

Spf Veteranvetarna 2020-2021.

Den 8 September 2021 kom den uppskjutna distriktsemifinalen till stånd.
Falköping hade hemmamatch mot Skövde 2. Falköping vann med 15 - 9.
Den 22 September blev det final i Skövde mot Mariestad 3. Här vann Falköping med 15 - 12. Falköping åter igen distriktsmästare .
Sverigefinalen blir i Stockholm 14 onde Oktober. Vi åker dit som regerande sverigemästare.
Vore trevligt att kunna försvara titeln.
Kjell-Åke Lind

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Veteranvetartävlingen 2019-2020.

Torsdagen den 16 januari 2020 var sista tävlingen i grundomgången.
Falköping hade hemmamatch mot skövdelaget Elin 3.
Falköping hade 18 rätt av 20 möjliga Elin 3 hade 12 rätt.
Vi är därmed gruppsegrare och vidare till kvartsfinal den 27 februari.
Lottningen är inte klar så vi vet inte vilka motståndarna blir eller om vi får borta eller hemmamatch. Men blir det hemmamatch så ser vi gärna en stor publik.
Kjell-Åke Lind

Ny veteranvetartävling har startat okt 2019. 20 deltagande lag indelade i fem grupper. Där de vinnande lagen och tre bästa tvåorna går till semifinal.
Falköping inledde med bortamatch mot Götene den 17/10 2019.
Falköping drog längsta strået och vann med 14 mot 6.
Nästa match blir mot Skövde lag 1 den 21/11. Hemmamatch i Vuxenskolans lokaler klockan 14.00.
Även nästa match blir hemma den 16/1 2020 mot Elin Skövde lag 3.
Vi vill gärna se mycket publik kanske med någon hejarramsa.

Veteranvetarna under 2019

Falköpings veteranvetarlag bestående av Lisette Friberg, Lars-Göran Egneus och Göran Svanberg med Kjell-Åke Lind som lagledare deltog i SPF:S veteranvetartävling med stor framgång.
Den 9 maj 2019 var det distriktsfinal mot i Skövde lag2 i samband med ordförande konferensen i Vara. Falköping gick segrande ur striden och fick deltaga i Sverigefinalen den tredje oktober. Platsen var Finlandshuset i Stockholm.
Sverigefinalen inleddes med kvalomgångar. I omgång ett var Falköping bäst med 12 rätta svar. I omgång två hade vi 7 rätt av 8 möjliga och var klara för final.
Finalen blev en nagelbitare där Falköping fick 11 rätt vilket till seger. Tre lag hade 10 rätt. Ett första pris på 5000 kronor gick till SPF Falköping till att värva nya medlemmar.