Referat från månadsträff 2 oktober kl 14.30

Eva Eriksson SPF förbundsordförande. SPF seniorerna 80 år. Referat under bilden.

• Eva Eriksson
  • Eva Eriksson 1
  • 150 personer mötte upp till smörgåstårtan
  • Gunnar Linden berättade om SPF Falköpings historia
  • Eva Eriksson
  • Eva Eriksson 1
  • 150 personer mötte upp till smörgåstårtan
  • Gunnar Linden berättade om SPF Falköpings historia

Åttioårsfirande med SPF

SPF Seniorerna har nu funnits som ett aktivt förbund för våra pensionärer. I Falköping firades detta med ett framtidsinriktat föredrag av vår förbundsordförande Eva Eriksson.

Denna höstens andra månadsträff fick ett rekorddeltagande med 158 gamla och nya deltagare som ville fira SPFs 80-åriga tillvaro. Eftermiddagens mötesledare var Roland Ericsson. Han gav en översikt av vad vi hade att vänta av programpunkter. Förutom att SPFs förbundsordförande var inbjuden att tala kring vårt förbunds tillblivelse 1939 under brinnande världskrig inriktade Eva sig på förbundets uppgifter i nutid. Innan Evas föredrag serverades en läcker smörgåstårta med kalla drycker av den för dagen förstärkta serveringsgruppen. Kaffe och kaka skulle följa efter Evas föredrag. Gunnar Lindén var vidtalad att ge en kort tillbakablick av vår lokalförenings historia. Eva inledde med att berätta att hon också har ett uppdrag som ordförande vid Göteborgs Stadsmission. Föredraget klarade Eva på en timma och vi lyssnade med stort intresse på vad hon anser vara förbundets uppgifter gentemot riksdag och regering för att bevaka pensionärernas behov av ett värdigt liv. Som för åttio år sedan är det fortfarande viktigt att lyfta fram frågor kring pensionärernas ekonomi, pensionärernas boende samt våra med åren ökande behov av vård och omsorg. Vi kan alla läsa om dessa angelägna frågor i vår tidning Senioren. Senioren är ju en del av vad förbundet vill ge oss av angelägen information. Vårt förbund har också tillsammans med de andra pensionärsorganisationerna ett speciellt ansvar för de ekonomiskt sämst ställda pensionärerna.

I samband med kaffet och den goda kakan gav vår förre lokalordförande en kort historik av hur en förening för hela Falköping numera är fem samarbetande SPF-föreningar i kommunen. Han avslutade med att utbringa ett fyrfaldigt leve för vår förening och lät oss även höra sin personliga fanfar: "Ta Ram Ta ta"

Britt-Louise Axblom och Britt-Marie Olsson informerade om kommande resor, evenemang och vandringar som vi kan delta i.
Vi fick också en fullödig information av Roland Ericsson om det fortgående samarbetet mellan de fem SPF-föreningarna och vår samverkan i det kommunala pensionärsrådet. Därefter avslutades med lottdragning och Roland Ericsson tackade serveringsgruppen och alla medverkande. Mycket nöjda minglade vi med varandra i den rymliga förhallen till Cafélokalen.

Nisse Andreasson