Årsmöte 6 februari 2019

Här nedan finns årsmötesprotokollet från 8 februari 2019

Länk till protokoll från årsmöte 6 februari 2019.

Protokoll fört vid SPF Seniorerna Falköpings årsmöte 6 februari 2019 i Pingstkyrkan i Falköping.
Årsmötet inleddes med att Roland Nilsson höll parentation över avlidna medlemmar under 2018, vars minne hedrades med en tyst minut. Roland läste en modifierad dikt av Dan Anderssons "Det finns något bortom bergen". Därefter sjöngs psalmen "Härlig är jorden" under ledning av Ulf Söderhielm.
§ 1 Välkomsthälsning. Roland Nilsson hälsade alla (130 personer) välkomna till 2019 års årsmöte.
§ 2 Årsmötet öppnas. Roland Nilsson förklarade årsmötet för öppnat.
§ 3 Val av presidium. Till ordförande för årsmötet valdes, på valberedningens förslag, Yngve Pettersson. Till sekreterare Roland Nilsson samt till protokolljusterare Eivor Sandell och Lars Ekberg.
§ 4 Fråga om årsmötets behöriga utlysning. Årsmötet har tillkännagivits i föreningens programhäfte, på föreningens hemsida, annonserats i Falköpings Tidning samt att alla handlingar, förutom Valberedningens förslag, varit tillgängliga på Vuxenskolan sedan 23 januari. Årsmötet enades om att mötet var i behörig ordning utlyst.
§ 5 Fastställande av dagordningen för årsmötet. Det av styrelsen framtagna förslaget till dagordning för årsmötet fastställdes.
§ 6 Styrelsens redogörelse för det gångna årets verksamhet inkl. bokslut. Den av styrelsen framlagda verksamhetsberättelsen för år 2018 presenterades av Roland Nilsson. Den visade, som vanligt, att livlig verksamhet förekommit i föreningen under året. Årets resultat- och balansräkning visade ett överskott på 16 112 kronor. Roland Nilsson läste slutorden i årets verksamhetsberättelse. Verksamhetsberättelsen godkändes och lades till handlingarna.
§ 7 Revisionsberättelse. Revisor Birgitta Lindh uppläste revisionsberättelsen som hon tillsammans med Bo Adamsson upprättat. Den godkännande och lades till handlingarna.
§ 8 Fastställa resultat- och balansräkning Resultat- och balansräkning fastställdes av årsmötet.
§9 Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för det gångna årets verksamhet. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna årets verksamhet och budget.
§ 10 Besluta om årsavgiften för år 2020 samt avgift för vänmedlem. På styrelsens förslag beslutades att årsavgiften för 2020 skall vara oförändrad 250 kr. Vänmedlem 50 kr?

§ 11 Besluta om kostnadsersättningar till styrelsen och revisorer. Årsmötet beslutade, enligt valberedningens förslag, om följande ersättningar: Ordförande 1 500 kronor, vice ordförande, sekreterare, kassör och medlemsansvarig 1 000 kronor vardera samt övriga styrelseledamöter och revisorerna 200 kr vardera. Bilersättning skall utgå med 18,50 kronor per mil, för övrigt biljettkostnad.
§ 12 Besluta om budget för 2019. Den av styrelsen framlagda budgeten för 2019 kommenterades av Gunilla Bertilsson. Budgeten fastställdes av årsmötet.
§ 13 Besluta antalet ledamöter i styrelsen. På valberedningens förslag fastställdes antalet styrelseledamöter till 8 personer.
§ 14 Val av ordförande för ett år. Ingen medlem var beredd att ta på sig ordförandeskapet så posten är vakant tills vidare.
§ 15 Val av 4 styrelseledamöter för 2 år. Till styrelsemedlemmar för 2 år nyvaldes Kjell Hallgren. Omval på 2 år Roland Ericsson, Nils Andreasson och Kjell-Åke Lind. Kvarstår i styrelsen ytterligare 1 år Roland Nilsson, Ulla-Britt Hellman, Lisa Magnusson och Gunilla Bertilsson.
§ 16 Val av 2 revisorer. Till revisorer omvaldes Bo Adamsson och Birgitta Lindh
§ 17 Val av 1 revisorssuppleant. Till revisorssuppleant nyvaldes Ann Sjöling.
§ 18 Val av 5 ombud till distriktets årsstämma. Årsmötet beslutade att uppdra åt styrelsen att utse dessa.
§ 19 Val av 2 suppleanter till distriktets årsstämma. Årsmötet beslutade att uppdra åt styrelsen att utse dessa.
§ 20 Val av 1 ledamot och 1 suppleant i kommunens pensionärsråd (KPR). Till ordinarie ledamot omvaldes Roland Ericsson samt suppleant Ulla-Britt Hellman.
§ 21 Val av 2 studieombud. Till Studieombud Omvaldes Yngve Pettersson.
§ 22 Val av 2 ombud till Vuxenskolans årsstämma. Som ombud till Vuxenskolans årsstämma omvaldes Yngve Pettersson och nyvaldes Ann Liljebäck.
§ 23 Val av ansvarig för boulsektionen. Till Bouleansvarig omvaldes Kjell-Åke Lindh.
§ 24 Val av folkhälsoombud. Till folkhälsoombud omvaldes Barbro Johansson (ledare), Britt-Marie Olsson (ledare), Sven-Olof Sandstedt och Anita Berger.
§ 25 Val av programkommitté. Till programkommitté nyvaldes Lennart Ornblad (ledare), Hans Axblom, Karl-Gustav Lundin och Stig-Olof Andersson. Kommittén utser själva ledare.
§ 26 Val av resekommitté. Till resekommitté omvaldes Barbro Johansson (ledare) och nyvaldes Britt-Louise Axblom.
§ 27 Val av hörsel- och synombud. Till hörsel- och synombud omvaldes Nils Andreasson.
§ 28 Val av lotterikommitté. Till lotterikommitté omvaldes Ingegerd Winlöf och Ulla Gustafsson. Nyvaldes Gunnel Forsblad och Gunvor Karlsson. Kommittén utser själva ledare.
§ 29 Val av trafikombud. Till trafikombud omvaldes Kjell Hallgren och Arne Berger.
§ 30 Val av serveringskommitté. Till serveringskommitté omvaldes Anna-Greta Andersson (ledare), Sven-Erik Andersson, Gudrun Klingberg, Ulla-Britt Hellman, Bernt Klingberg och Inga-Britt Lundahl.
§ 31 Val av sång- och musikkommitté. Till sång- och musikkommitté nyvaldes Lars-Yngve Andersson(ledare) och omvaldes Ulf Söderhielm.
§ 32 Besluta antalet ledamöter i valberedningen. Antal ledamöter i valberedningen fastställdes till 3personer.
§ 33 Val av valberedningens ledamöter. Valberedning inför 2020 års årsmöte omvaldes Urban Göhlin (sammankallande) och Sten Gunnarsson samt nyvaldes Sven-Olof Sandstedt.
§ 34 Motionsbehandlingar. Inga motioner hade inkommit.
§ 35 Avtackningar. Årsmötets ordförande Yngve Pettersson tackade för förtroendet att leda dagens förhandlingar. Roland Ericsson tackade Yngve Pettersson och sekreteraren Roland Nilsson med att överlämna blommor. Avtackades gjordes också från styrelsen Ann Liljebäck och Sven-Olof Sandstedt samt från kommittéerna Eivor Sandell, Lars Ekberg, Rune Eriksson, Lennart Ornblad, Kerstin Persson, Lennart Sandberg, Britt-Marie Aronsson och Ann-Marie Tillman.
§ 36 Avslutning. Roland Nilsson förklarade därmed årsmötet 2019 för avslutat.
Falköping som ovan

Roland Nilsson, sekreterare