Referat från månadsträff 9 Mars 2019

Skaffa ett superminne med tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen som även är trefaldig svensk mästare.

• Jonas von Essen trollband publiken
  • Jonas von Essen trollband publiken

Länk till artikel med referat i Falköpings Tidning 8 mars

Etthundrafemtiofem förväntansfulla medlemmar, däribland tre nya medlemmar, hade bänkat sig för inför Månadsträffen 6 mars. Vi såg fram emot en gemensam kaffestund och föredrag av minnesmästaren Jonas von Essen. Jonas är Skövdepojke, som har korats som världsmästare i sitt gebit. Roland Nilsson hälsade alla välkomna och särskilt till Jonas som gäst och nämnde lite om hans meriter i Minneskonst. Så pålystes kaffet, vilket direkt hälsades med allmänt bifall. Den muntra kaffestunden avlöstes av lottdragning och utdelning av ett antal vinster i form av kaffe och choklad.

Så var det dags att förflytta sig till kyrksalen, där Jonas frimodigt klev upp på den stora estraden och fyllde den med sitt talangfulla uppträdande. Han utnyttjade lokalens möjligheter att visa bildspel på två stora dukar vid sidorna av estraden. Bilderna i sig var fulla av lustiga figurer för tänkta minneslekar. När Jonas på sina egna kroppsdelar visade var han i drömmen upplevt märkliga föremål hade han definitivt fångat publikens intresse. Det var en radioapparat och en levande krypande hummer, ja tänk vad man kan drömma. Ja det var förstås hans minnessymboler för latinska namn på som kranium för skalle osv. Ja det var läkarnas namn på skelettets ben från hjässan till fotabjället. Vi fick vara med på att minnesträna med många andra knep. Vi fick också tänka oss in i att hämta barn på dagis rätt dag och tid, vilket också far- och morföräldrar kan behöva. Hela Jonas framträdande var underhållande och känslomässigt engagerande. Hans publikkontakt varade ända till slutet.

Roland Nilsson skötte avtackandet efter applåder som varade medan stämningen var på topp. Så under mingel i förhallen och utanför portarna skildes vi åt i en mild luft som en tidig vårkväll.

Nisse Andreasson