Referat från månadsträff 12 juni "Sommarens fester och fröjder".

Denna gång gästades vi av Inger Widja som kåserade kring "Sommarens fester och fröjder".

• Inger Widja
  • Roland N tackar Inger Widja
  • Inger Widja
  • Roland N tackar Inger Widja

Månadsträff med Inger Widja, traditionsbärare och etnolog

Sjuttiofem förväntansfulla medlemmar, däribland några nya medlemmar, hade bänkat sig inför SPF:s månadsträff 12 juni. Vi såg fram emot ett föredrag om "Sommarens lust och fägring" med Inger Widja. Inger har ägnat mycket tid åt att lära känna äldre tiders bondeseder och skaraborgska traditioner vid märkesdagar. En gemensam kaffestund var också inplanerad. Inger är djupt rotad i Skaraborgs äldre kulturyttringar. Hennes släkt finns sedan hennes anfaders tid som knekt på Kålland. Innehållet i hennes föredrag följde temat hur kristna högtidsdagar från tidig katolsk tid hos oss jämkades samman med solårets märkesdagar vårdagjämning, midsommar, höstdagjämning och vintersolstånd. Dessa tidpunkter av bondeåret blev kristnade från att ha firats i heden tid i glädje över jordens fruktbarhet, över avslutad skörd, vid midvinterfest och inte minst första maj som inledning på jordbruksår och förberedelser inför att släppa ut betesdjuren i markerna. Vid Kristi himmelsfärdstid besökte man ofta offerkällor i markerna. Sådana traditioner kunde möta ungdomens behov av nöjen, gamlas behov av att söka bot för krämpor och kyrkogemenskapens behov att samla in pengar i den fattigbössa som kunde placeras vid källan. Så skedde i Gökhem vid Sankt Magni källa långt fram i tiden.

Så pålystes kaffet, vilket direkt hälsades med allmänt bifall. Den muntra kaffestunden avlöstes av lottdragning och utdelning av ett antal vinster i form av kaffe och choklad.

Många medlemmar dröjde sig kvar i Pingstkyrkans kafélokal sedan Roland Nilsson avslutat med inbjudningar till kommande möten.

Nisse Andreasson