Rapport från seniormässan 5 okt

Över 500 personer besökte mässan med runt 55 utställare som var fördelade i många olika rum. Det blev en total succsé.

• Runt 600 beskare kom till seniormässan
  • Ingegerd Sandahl och Marie Höök bemannade SPF:s bord en del av dagen. Helena Holmberg t.v. skötte vuxenskolans bord.
  • Sören Frid med bror underhöll en engagerad publik med välkända sånger och humoristiska berättelser.
  • Runt 600 beskare kom till seniormässan

Referat från mässan:

Torsdagen 5 oktober hade Falköpings kommun inbjudit till Seniormässa i Pingstkyrkans lokaler. Många av våra medlemmar syntes i vimlet under dagen. Vår monter var gemensam med SPF-föreningarna i Stenstorp, Vartofta, Frökind och Gudhemsbygden. Vi samsades gott där och delade upp dagen i entimmas och tvåtimmas pass under dagen från 10.00 till 16.00. Bland ivriga talespersoner för vår förening syntes Sven-Olof Sandstedt och Ann Liljebäck. Många av oss flockades också på publiksidan av vår monter, där många trevliga samtal utspann sig, ibland med värvarsyfte, ibland med gamla vänner tillhöriga andra föreningar. Sverige anses ju vara världsledande beträffande förenings- och folkrörelseaktiviteter. Vår monter var så planerad att vi under våra samtal kunde med ena örat höra vad som utspann sig på kyrksalens estrad av sång, musik, föredrag och instruktioner i något som liknade Tai Chi. I vimlet syntes vår dragspelare i Sångfåglarna Lennart Sandberg och bland ivriga Tai Chi- motionärer fanns även vår medlem Inger Berggren. Motionsledaren Peter Fritzon inspirerade många att delta i gymnastiken mitt i kyrksalen.

Nisse Andreasson

Här nedan kan du läsa mer om Seniormässan?

Utdrag ur referatet i Falköpings Tidninga webbversion:

Väldig rusch vid Seniormässan
SENIORMÄSSA Det var verkligen fullt hus i Pingstkyrkans lokaler i Falköping på torsdagen.
Falköpings kommun och Kommunala Pensionärsrådet anordnade nämligen den sjätte upplagan av Seniormässan.
— I år hade vi ännu fler utställare än tidigare, det är positivt, säger Frida Wilgotsson, en av arrangörerna.
Publicerad 5 okt. 2017 17:30
Det råder ingen tvekan om att Seniormässan har blivit en tradition i Falköping, även om den "bara" anordnas vartannat år.
— Det är tredje gången jag är på mässan, jag uppskattar den verkligen. Det är en trevlig tillställning på alla vis och man träffar mycket folk. Det känns kul att det ordnas lite grejer här i Falköping, säger en av besökarna, Hans Sterner.
Är det något särskilt som har tilltalat dig vid årets mässa?
— Ja, jag fastnade för kommunens energi- och klimatrådgivning, där man bland annat slog ett slag för solenergi. Jag har varit på de två träffar i detta ämne som kommunen har anordnat under hösten och eventuellt kommer jag att investera i just solenergi.
Mycket att se
Hans Sterner var en av cirka 500 besökare under dagen och det fanns en hel del smått och gott att ta del av vid mässan.
— Först och främst var det cirka 55 utställare, vilket är en ökning med tio procent jämfört med senaste mässan, berättar Frida Wilgotsson, som representerade Falköpings kommun.
— Flera av kommunens egna verksamheter fanns med vid utställningen, som också bestod av en rad olika företag och föreningar, inflikade hennes kollega, Malin Dittmer.
Dessutom fanns det ett antal intressanta programpunkter uppe på scenen. Inledningsvis underhöll Ållebergsgymnasiets sångkör under ledning av Jenny Tidqvist Karlsson, sedan blev det vardagsgympa med Peter Fritzson, en föreläsning på temat "säkerhet för äldre" med polisen Anna-Lena Mann, en modevisning med mannekänger från de olika pensionärsorganisationerna samt musikunderhållning på temat "Västgötaskôj" med Sören Frid.
Utöver detta var det också tävlingar, lotterier och servering av såväl lunch som fika.
Viktig målgrupp
Bland alla utställare vid mässan återfanns Länsförsäkringar, som var representerat av trion Kicki Niklasson, Jennie Håkansson och Mimmi Johansson.
— Seniorer är en viktig målgrupp för oss, både när det gäller fastighetsförmedling, bank och försäkring. Vid en sådan här mässa får vi chansen att möta många människor för en liten pratstund, det är positivt, menar Kicki Niklasson, som är marknadsområdeschef.

Länk till hela referatet i Falköpings Tidnings webbversion

Länk till kommunens information om Seniormässan