Referat från månadsträff 4 december LUCIA

Runt 140 personer var samlade vid luciafirandet i år. Referat finns under bilderna.

• Lucia 1
  • Lucia 2
  • Lucia 3
  • Boktips 1
  • Boktips 2
  • Boktips 3
  • Boktips 4
  • Lucia 1
  • Lucia 2
  • Lucia 3
  • Boktips 1
  • Boktips 2
  • Boktips 3
  • Boktips 4

Månadsträff med Luciabesök

SPF Seniorerna i Falköping hade Luciafirande med besök av Ållebergsgymnasiets Luciagrupp. Musikaliska ledare var lärarna Sara Brengesjö och Lasse Blomqvist, Lasse ackompanjerade på gitarr. Vi var 140 medlemmar och det bjöds på lussefika av serveringsgruppen. I framtiden kan våra medlemmar ta med sig en gäst som får fri entré och möjlighet till vinst på entrébiljetten. Samvaron kring kaffeborden denna terminsavslutning visade att man trivdes i varandras sällskap och samtalsämnena var mångskiftande. När Luciasången hördes på avstånd utbredde sig en förväntansfull tystnad. De traditionella sångerna värmde vart hjärta och man kände en stark samhörighet med ett fantastiska kulturarv som förvaltas på detta sätt.

I luciatåget fanns gruppens välsjungande Lucia, tärnor och stjärngossar, samt en instrumentalist på tenorsaxofon. Vi fick också lyssna till en tankeväckande dikt om vänskap, gemenskap och fred på vår jord. Medan vi väntade på Luciagruppen fick vi en värdefull information från Stadsbibliotekets medarbetare Cina och Maria om läsvärda böcker, god litteratur och allt som kan underlätta bekantskapen med böckernas värld i fråga om tekniska hjälpmedel vid läsningen. Cina och Maria välkomnade oss att göra ett personligt besök för att fördjupa sig i böckernas värld. Medlemsinformationen som gavs på mötet finns förstås också på hemsidan och som vanligt leddes mötet med gott humör av Roland Nilsson.

Nisse Andreasson

Referat kommer inom kort.Ållebergsgymnasiets Lucia. Sedvanligt luciafirande. Boktips av bibliotekarie Maria Sjöholm och Cina Ljunggren.