Referat från bussresa Kinekulle runt, 3 juni kl 9.00

1:a stoppet är Husaby kyrka med inspelad guidning. I Blombergs hamn väntar sedan en kunnig person för att visa och berätta om Vikingabåten Sigrid Storråda och det lilla museet intill. Öppen för alla SPF föreningar i Falköpings kommun. Referat under bilderna.

• Husaby kyrka
  • Bild 9
  • Kinekulle samling

Referat från Kinnekulleresan:
SPF i Falköping på bussutflykt.
Återigen har SPF-are i Falköpings kommun gjort en uppskattad resa med en blandning av kultur- och naturupplevelser. Anders på Blombergs Buss var chaufför och delade med sig av sin stora kunskap om bygden och berget. Besöket i den 1000-åriga Husaby kyrkan med sina fantastiska målningar, delvis i orört original och en tydligt intalad, informativ guidning följdes av en god fikapaus på ängen bredvid vikingabåten Sigrid Storråda. Där väntade också Börje Andersson, f.d. Falköpingsbo. Han berättade både om båtbygget efter en förlaga av Gokstadsskeppet i Norge och konsten att styra den långa och tunga Sigrid Storråda. Färden gick vidare förbi alla herresätena med stopp för en kortare promenad till dom nyutslagna guckuskona och en längre promenad genom de blommande ramslöksängarna. En sen och lång lunch intogs på Kinnekullegården med milsvid panorama och mycket god mat. Efter lite info om det efter brand åter uppbyggda tornet på Kinnekulles topp gick bussen till Falköping med glada och nöjda SPF-are. /BJ

----------------------------------------------------------------------------------
KINNEKULLE runt med Blombergs Buss.

En resa för alla SPF föreningar i hela kommunen. Fredag 3 juni 2022. Avresa kl 9.00 Resecentrum, kl 9.05   Stadsteaterns parkering. Tillbaka igen ca kl 18. Gäst kan följa med. Anmälan senast söndag 15 maj till Barbro 070 756 4484. Meddela ev allergier.
Pris 575 kr inkl. resa, guider, fika, lunch.
Efter skriftligt besked om mottagen anmälan: betalning senast fredag 20 maj till SPF bankgiro 846-6575. Märk betalning med ditt namn och Kinnekulle.

Länk till programblad för Kinekulle runt

-----------------------------------------------------------------------

Fredag 3 juni: Kinnekulle runt med buss.

1:a stoppet är Husaby kyrka med inspelad guidning. I Blombergs hamn väntar sedan en kunnig person för att visa och berätta om Vikingabåten Sigrid Storråda och det lilla museet intill. Vid regn kan vi fika under tak. Vår chaufför Anders Torbjörn känner väl till sitt berg och lotsar oss förbi stenbrottet, de många herresätena och förhoppningsvis de vitblommande ramslöksängarna. Kanske också några guckusko. Lunch på Kinnekullegården och en tur till utsiktstornet. Hem via Österplana hed, Kinne-Kleva. Arrangör: Blombergs Buss. Pris 575 kr inklusive bussresa, entré, guide, lunch. Gäller vid minst 40 p.
Avresa kl 9 Falköpings resecentrum hållpl R, kl 9.05 Stadsteatern. Tillbaka ca kl 18. Anmälan OBS mellan kl 18-21 senast söndag 15 maj OBS! till Barbro mob 0707564484. Betalningsdatum 20 maj till bankgiro 846-6575 SPF Falköping. VIKTIGT: boka betalningen på datumet 20 maj, skriv ditt/era namn, Kinnekulle.