Referat från 4 okt månadsträff kl 14.30

Stig-Olof Andersson. Att ha varit FN-soldat i Kongo. Referat under bilderna.

• Stig -Olof Andersson
  • FN1
  • FN 2
  • FN 3
  • FN 4
  • FN 5
  • fn 6
  • Olof Schenberg
  • Stig -Olof Andersson
  • FN1
  • FN 2
  • FN 3
  • FN 4
  • FN 5
  • fn 6
  • Olof Schenberg

Referat frånmånadsträff 4 oktober.

SPF Falköping samlade 100 medlemmar till sin månadsträff onsdag 4 oktober i Teaterfoajén. Roland Nilsson hälsade alla välkomna och vände sig speciellt till ett antal nya medlemmar som också slutit upp. Efter att Roland gått igenom dagens program tog Stig-Olof Andersson över mikrofonen. Han berättade om och visade bilder från sin tid som FN-soldat på 1960-talet. Han var till en början i de fredsbevarande styrkorna i Gaza området och följde senare med när styrkan flyttades till Kongo. Där fick han även vara med om att bevaka huset där Dag Hammarsköld bodde under sitt besök i Kongo då han försökte mäkla fred mellan de stridande parterna. Lyckligtvis slapp han delta i några eldstrider och han hann även under lediga dagar bekanta sig med kulturen i områdena. Det var intressant att få en inblick i en del av FN:s arbete på 1960-talet. Därefter var det Olof Schenbergs tur att berätta om en utställning som han är delaktig i på Falbygdens museum. Det är en utställning bl.a. om popgruppen Tages och annat av musikintresse. Utställningen är den enda i Sverige och pågår till mitten av november.
På ”kanelbullens dag” bjöds förstås på kanelbulle och kaka till kaffet som sen följde. Efter kaffet blev det information om olika aktiviteter som pågår och kommer i SPF Falköping. Speciellt framhölls en träff med politikerna torsdag 12 okt kl 18.00 på Träffpunkt Ranten tillsammans med de övriga seniorföreningarna, dit alla är välkomna. Man fick vidare veta att det p.g.a. hyreshöjningar blir byte av lokal vid årsskiftet och att ett samarbete med PRO:s aktiviteter intensifieras. Avslutningsvis blev det lottdragning med prisutdelning innan Roland Nilsson tackade för dagen och inbjöd till nästa månadsträff 1 november./RE