Referat från månadsträff 5 December Lucia

Nästan 150 seniorer slöt upp när Ållebergsgymnasiets lucia och musiklärare Lars Blomqvist underhöll med fin musik till luciatågets sånger. Intressanta boktips gavs av Kerstin Karlén. Referat finns under bilderna.

• Lars Blomqvist hjälper Lucia med ljusen
  • Lucia m.fl. sjöng för nästan 150 seniorer
  • Lucia 2018
  • Lars Blomqvist hjälper Lucia med ljusen
  • Lucia m.fl. sjöng för nästan 150 seniorer
  • Lucia 2018

VÅR FÖRENINGS LUCIAFIRANDE 5 DECEMBER

Med stora förväntningar samlades vår förenings medlemmar till traditionsenlig månadsträff med luciafirande i Pingstkyrkans kafélokal. Roland Nilsson hälsade gamla och nya medlemmar välkomna och nykomlingarna fann sig väl tillrätta vid de dukade borden i väntan på luciakaffet. Roland berättade att Grötfesten blir 9 januari 2019 och att Gunnar och Walter Alriksson kommer att underhålla med Musikqwizz. Anmälan till Gudrun Klingberg 076- 8484231.

Så blev det dags att ta för sig av kaffe, lussekatt och pepparkaka. Det bars fram upplagda på serveringsfat av vännerna i serveringsgruppen. Samtalen vid borden kom igång så smått, men uppmärksamheten var riktade mot den dörr där vi väntade oss att luciasången snart skulle höras. Jo, där kom de fina ungdomarna från Ållebergsgymnasiets estetiska program och deras sång hördes allt starkare. Deras program omfattade flera kända och okända sånger ur vår gamla svenska luciatradition. Mellan sångerna kunde vi höra några av ungdomarna läsa korta versrader ur ett diktverk av Bo Setterlind, som innehöll goda budskap om medmänsklighet i svåra tider. Den kristna luciatraditionen har ju vuxit fram på landsbygden genom århundraden, när byns ungdomar uppvaktat i gårdarna med sång och med förhoppningar att få ihop lite slantar eller mat till sina lekstugor. Det lekfulla har som vi nog har förstått också haft sin plats i när året var som mörkast. Skoldjäknarna från Skara behövde påfyllning av matkistan. Deras sångartradition finns självklart med i detta kulturarv. Ledare för dagens luciagrupp var som tidigare Jenny Tidquist, Sara Brengesjö och Lasse Blomqvist. Ungdomarna avtackades med varma applåder och bjöds på förtäring vid egna bord i kafélokalen.

Eftermiddagens andra programpunkt var ett besök av Kerstin Karlén från Akademibokhandeln. Kerstin gav oss en exposé över några av årets bästa böcker. Där finns mycket läsvärt i skilda ämnen för de boksynta. Kerstin avtackades av Roland Nilsson, varpå han önskade henne och alla oss andra en riktigt god jul! Efter denna angenäma samvaro skildes vi så småningom alla åt med varma hjärtan och goda minnen från samvaron, kanske med förväntningar om ytterligare lussefirande fram till Luciadagen.

Nisse Andreasson