Referat från Månadsträff 4 mars 2020

Överläkare Lisa Brandin från KSS föreläsde vom hjärtat och dess kranskärl. Referat under bilden

• Hjärtats kranskärl
  • Lisa Brandin och Sven-Olof
  • Hjärtats kranskärl
  • Lisa Brandin och Sven-Olof

Månadsmötet 4 mars 2020

Vi medlemmar i SPF Seniorerna samlades denna onsdag 130 personer till månadsmöte ännu en gång i Pingstkyrkans kafélokal. Roland Nilsson välkomnade alla på sitt vanliga skämtsamma sätt och riktade ett särskilt välkommen till överläkaren och kardiologen Lisa Brandin från sjukhuset i Skövde. Roland lovade att efter en timma skulle det serveras kaffe av den nyvalda serveringsgruppen.

Lisa Brandin hade väldigt mycket att lära ut om våra kranskärl och hur vi kan få läkarhjälp i Skövde om hjärtat krånglar. Det är viktigt att söka hjälp i rätt tid och att inte avsluta medicinering på eget bevåg. Vi kan göra mycket för att främja vår personliga hälsa genom en sund livsstil. Vi bör förstås avstå från rökning, motionera regelbundet, men starta mjuk och öka successivt. Övervikt och osunda matvanor ökar förstås riskerna att att få hjärtproblem, liksom ständig stress. Hennes kostråd känner vi igen från tidigare föreläsare och bland våra verksamheter finns många tillfällen till friskvård. Sådana möjligheter kan vi bekanta oss med på föreningens hemsida. Lisa Brandin avtackades med en blombukett av vår medlem Stig-Olof Andersson. Han är själv en av hennes patienter och an passade på att gratulera henne till hennes födelsedag denna onsdag, en födelsedag som passat på att fira den gångna helgen. Vid kaffeborden flöt samtalen sedan under god stämning och vid ett av borden fick vi en personlig inbjudan av Sven Olof Sandstedt att vandra på Mösseberg redan 18/3. Ytterligare information om denna vandring och andra aktiviteter gavs av Britt-Louise Axblom och Barbro Johansson. Denna information finns också på hemsidan. Som avslutning lottades det ut smakliga vinster och några kaffepaket till lyckliga vinnare innan Roland Nilsson och vi andra välkomnade nya medlemmar med en applåd. Det var fortfarande dagsljus när medlemmarna efter sedvanligt mingel gav sig hemåt i vårkvällen.

Nisse Andreasson