Rapport från månadsträff 3 maj

• Roland Nilsson hälsar dryga 100-talet medlemmarna välkomna
  • Jonas Hagström berättade vad som är på gång i Falköpings pastoret
  • Jonas Hagström i full aktivitet med gitarr och sång.
  • Jonas Hagström fick med sig alla i an avslutande allsång.
  • Roland Nilsson hälsar dryga 100-talet medlemmarna välkomna
  • Jonas Hagström berättade vad som är på gång i Falköpings pastoret
  • Jonas Hagström i full aktivitet med gitarr och sång.
  • Jonas Hagström fick med sig alla i an avslutande allsång.

Månadsträff med SPF Seniorerna Falköping 3 maj.

Onsdag 3 maj träffades drygt 100-talet medlemmar till sin sedvanliga månadsträff. Denna gång var kyrkoherde Jonas Hagstöm inbjuden och han inledde med att berätta lite kyrkohistorik och vad som är på gång i Falköpings pastorat. Vi fick veta att det är kyrkoordningen styr ramverket för kyrkans arbete. När den skulle göras om och förenklas år 2000 så kom den att innehålla 960 nya paragrafer i den i stället för de 200 som varit tidigare. Han kåserade underhållande och lärorikt om kyrkans fyra grunduppdrag: Gudstjänst, Undervisning, Diakoni och Mission. Vi fick veta mycket om kyrkans omfattande verksamhet och bl.a. att det i dag konfirmeras c:a 30% av alla ungdomar i hela Sverige men att det i Falköping är c:a 60% som konfirmeras. Vidare berättade han om de många planer som funnits för var kyrkor och församlingshem skulle vara belägna i Falköping. År 1856 fattades ett beslut om att riva St:Olofs kyrka men detta kom lyckligtvis aldrig att genomföras. Efter detta anförande blev det kaffe med dopp och lite information om vad som är på gång i SPF. Sen underhöll Jonas Hagström vidare fast nu med gitarrspel och sång som avslutades med välbekant allsång.