Rapport från månadsträff 4 september kl 14.30

Den kände radioprofilen Claes Astin kåserade. Referat finns under bilden.

• Roland Nilsson hälsar välkommen
  • Roland Nilsson hälsar välkommen
  • Claes Astin

Vi gästades av radioprofilen Claes Astin som kåserade och berättade minnen bl.a. från sin tid som radioreporter.

MÅNADSTRÄFFEN 4 SEPTEMBER

Claes Astin hyllade gamla kulturbärare från sitt långa yrkesliv

114 förväntansfulla medlemmar, däribland flera nya medlemmar, samlades till höstens första månadsträff i Pingstförsamlingens cafélokal. Radioprofilen Claes Astin, pensionerad kulturjournalist sedan några år var inbjuden att tala om människor som han mött i sina reportage runt om i Skaraborg.

Roland Nilsson hälsade välkommen till gamla och nya medlemmar och lockade fram glada skratt genom att berätta om allt krångel han hade innan hämtat ut sin färgstarka sommarskjorta från Post Nord. Claes Astin fick förstås en egen välkomsthälsning innan han äntrade talarstolen.

Hans kåseri blev en hyllning till de många personligheter, verkliga kulturbärare, en del av dem födda på sent 1800-tal – och främst bland dem den oförliknelige poeten John Liedhom, vår egen "Jönn". Den gode Claes, mångkunnig i våra dialekter framförde flera av Jönns dikter på det välbekanta falbygdsmålet. Han avslutade med dikten "Om hösten" med slutorden "De é vår´n som vi längtar te´".

Träffen fortsatte med blombuketter till våra veteranvetare Lizette, Claes-Göran och Göran. Efter att ha vunnit Distriktsmästerskapet, går de vidare till Riksfinalen i Stockholm. En informationsstund följde, där vi fick veta att nästa träff 2 oktober gästas vi av vår förbundsordförande Eva Eriksson med anledning av att SPF nu fyller 80 år. Det blir extra förtäring, men subventionerat till de vanliga åttio kronorna. Övrig info om kommande aktiviteter finns snart här på vår hemsida.

Nisse Andreasson