Rapport från Månadsträff 6 december kl 14.30 Lucia

164 medlemmar slöt upp för att höra Per Wahlström från Tidaholm kåsera om julens traditioner och för att se Ållebergsgymnasiets luciatåg. Se referat nedan.

• Luciatåget
  • Lucia med tärnor och stjärngosse
  • Per Wahlström från Tidaholm berättade om jultraditioner
  • Luciatåget
  • Lucia med tärnor och stjärngosse
  • Per Wahlström från Tidaholm berättade om jultraditioner

Seniorerna firade Lucia

Etthundrasextiofyra glada Seniorer samlades i Pingstkyrkans Café i Falköping för sin årliga Luciafest. När alla hade slagit sig ner vid de dukade borde välkomnade Roland Nilsson nya och gamla medlemmar och närmare tio kvinnor och män signalerade att de var med för första gången.

Särskilt inbjuden från Tidaholm var museimannen Per Wahlström som gav deltagarna en roande exposé över julens traditioner. Lutfiskens och pepparkakans historia liksom jultomtens berördes på ett lättsamt sätt. Per lyckades kombinera den gråe gårdstomten med helgonet Nikolaus och CocaColas rundmagade affischfigur med pälskantad mundering. Sedan berättade han om utvecklingen från de protestantiska tyska sederna med adventsgranar fram till dagens elektrifierade julgranar och adventsljusstakar med fyra ljus, där sparsamheten med stearin under ransoneringstider gav åhörarna perspektiv på hur det var en gång.

Per Wahlström avlöstes av styrelsens Roland Eriksson som redogjorde för den träff med föreningens frivilliga aktiva, där målet var att under trivsamma former inspirera varandra till att göra SPF Seniorerna i Falköping till en ännu bättre och trivsammare gemenskap för alla medlemmar. Styrelsen tog emot många konstruktiva förslag för vidare bearbetning efter nyår.

Så blev det dags för det efterlängtade Luciatåget. Under den gamla luciasångens toner kom åtta flickor och en stjärngosse genom salen och framförde ett musikaliskt högklassigt program med flera melodier i gammal svensk folkton. Musikläraren vid Ållebergsgymnasiet Sara Brengesjö leder Fredagsensemblen som tillsammans och framträder i flera olika sammanhang. Lars Blomqvist fanns också med som ackompanjatör och deras luciaprogram blev en minnesvärd helhet för alla runt om i cafélokalen. Det efterlängtade kaffet med lussekatt och pepparkaka kom på borden och ett livaktigt samspråk spred sig bland deltagarna. Sammankomsten avslutades med lottdragning, där en mängd vinster spreds ut av frivilliga vinstutdelare. Därefter avslutades Luciaträffen av Roland Nilsson med önskan om en riktigt God Jul.

Nisse Andreasson