Företagsbesök den 9 april

Företagsbesök på Swedrive i Lagan.

Den 9 april samlades ca 40 av våra medlemmar hos Swedrive i Lagan. Vi bjöds på kaffe och en god fralla, medan vi lyssnade på Fredrik Johanssons information om företaget. Fredrik och den kvinnliga personalchefen Noomi hade samlat flera av sina medarbetare för att ge oss en bild av företagets verksamhet och policy.

Swedrive grundades 1973 av fem smålänningar. Man producerar och utvecklar elektromekaniska komponenter. Företaget ägs idag av Nordstjärnan som har fabriker i flera länder. I Lagan finns idag 70 anställda på en produktionsyta av 7000 m2. Man kundanpassar sina produkter och har kunder inom områden som medicinteknik, livsmedel, lyft och kranar, papper och massa, marinteknik, försvar och industri. 73% av produktionen går till Sverige.

Företaget har en policy som fokuserar på säkerhet, kvalitet och leverans i tid.
De anställdas trygghet och välbefinnande är en viktig del och det syns inte minst i längden på anställningar i Swedrive. Anställningstiden är i medeltal 25 år.

Efter informationsstunden delades vi upp i två grupper. Vi fick en mycket ingående presentation av hur olika delar produceras. Man använder sig av lyfthjälpmedel för arbeten med tunga komponenter. Några av våra kvinnliga SPF-medlemmar fick prova att lyfta tungt och kunde med minimal styrka lyfta och flytta tunga enheter. På en fråga om det finns kvinnliga anställda i produktionen fick vi veta att tre kvinnor för ögonblicket är anställda men att man gärna vill anställa fler.

Arbetsmiljön för anställda i produktionen är betydligt renare och fräschare än man kanske väntar sig. Man har klimatanläggning som ger en behaglig temperatur året om och man har även en väl fungerande ventilation.

Efter en gedigen informationsvandring tackade vi för en trevlig förmiddag där företaget verkligen vinnlagt sig om att vi skulle känna oss välkomna.

Lena Ivarsson